Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Sträckning för nya och gamla s
tambanor. Foto: Trafikverket nativ på den traditionella lösningen med ballastspår som vilar på makadam istället för systemet med ballastfria spår, där befästningssystemet fästs direkt i längsgående betongplattor. I alternativen görs en avvägning mellan regionala och nationelJour Dygnet runt • Tel 0707-68 57 48 Tel 018-69 51 24 I Libroringväg 63 I 752 28 Uppsala info@lastoplanering.se www.lastoplanering.se la nyttor och för att hålla nere kostnaderna föreslås stationslägen utanför stadskärnorna, vilket infrastrukturminister Tomas Eneroth utesluter. – Om den nya stambanan ska bidra till regional pendling, då måste det finnas möjligheter att hoppa på tågen och pendla till arbetet, berättade Tomas Eneroth för Sveriges Radio när Trafikverket presenterade sin utredning. Med centrala stationslägen bedömer Trafikverket att den totala kostnaden för stambanorna skulle öka till 295 miljarder kronor. Samtliga förslag har i stort sett samma sträckning från Stockholm, förbi Norrköping och Linköping, till Jönkö46 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 ping där Södra stambanan fortsätter mot Malmö och Västra Stambanan till Göteborg. Även om det i nuläget inte är klart hur stambanorna kommer att byggas är det sedan tidigare redan fastställt med en byggnation av de tre delsträckorna Ostlänken, Hässleholm–Lund och Göteborg–Borås som på sikt ska integreras i de nya stambanorna. Delsträckor på gång Med Ostlänken, som ska vara klart 2035, blir det nästan en fördubbling av antalet järnvägsspår mellan Järna och Linköping, en 16 mil lång sträcka. Sträckan mellan Hässleholm och Lund, som har planerad byggstart år 2027, blir en cirka sju mil lång ny dubbelspårig järnväg med hastigheter på upp till 320 kilometer i timmen för fjärrtåg och 250 kilometer i timmen för snabba regionaltåg. Samma år är det planerad byggstart för den nya dubbelspåriga järnvägen för höghastighetståg och snabba regionaltåg mellan Göteborg och Borås via Landvetter flygplats. Tågtunnelprojektet Västlänken – Västsveriges största infrastrukturprojekt