Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Alpha Trains utrustar 77 lok m
ed ETCS Baseline 3 Release 2 Av Markku Björkman Centraleuropeiska tågoperatören Alpha Trains uppgraderar 77 lok med ETCS Baseline (BL) 3 Release 2, varav 55 är av typ Bombardier Traxx 186 med godkännande för Tyskland, Österrike, Belgien och Nederländerna, 8 stycken av typ Vossloh G1206 och 14 lok av typ Vossloh G2000. Alla Vossloh-lok är godkända för Tyskland och Nederländerna. Alpha Trains lok av typ Vossloh G1000 till vänster. Foto: Alpha Trains Nio stycken Vossloh G1000-lok från Alpha Trains för drift i Tyskland och Luxemburg har redan utrustats med ETCS Baseline 3 Maintenance Release 1. Alpha Trains har gett Alstom/Bombardier Transportation i uppdrag att genomföra upprustningen för Traxx-loken. Alstom Belgium kommer att dessutom att konvertera 22 Vossloh-lok till ETCS Baseline 3 Release 2. ETCS BL 3 erbjuder Alpha Trains kunder tydliga konkurrensfördelar. Det möjliggör gränsöverskridande interoperabilitet och sänker infrastrukturkostnader genom att ersätta nationella säkerhetssystem. Mer än 20 olika kontroll-/kommandosystem som för närvarande används i Europa kommer att ersättas av ett enda harmoniserat system. Den europeiska standardiseringen av järnvägssäkerhetssystem för gränsöverskridande trafik gör passagerar- och godstrafiken betydligt enklare och ännu mer attraktiv. Systemet gör det möjligt att flytta trafik från väg till järnväg, bevara järnvägarnas konkurrenskraft och hållbarhet och minska koldioxidutsläppen.Ombyggnaden av lok av typ Traxx, G1206 och G2000 är en del av det holländska ERTMS-programmet och samfinansierades av Europeiska unionens Connecting Europe Facility (CEF), ett EU-program från Europeiska verkställande organet för klimat, infrastruktur och miljö CINEA n Stor nytta för och av järnvägen Med intelligent digitalisering av tågföringen kan järnvägen utnyttjas betydligt bättre än idag. Samtidigt kan den göras mer attraktiv med bättre service till kunderna och minskade driftkostnader. Järnvägen kan ge ökade bidrag till ett hållbart samhälle. Ryggraden i järnvägens transportproduktion, ekonomi och attraktivitet är att kunna bedriva trafiken effektivt. Med detta i fokus har vi under många års utvecklingsarbete tagit fram en digital lösning, CATO, som gör just detta genom optimering av tågföringen och tågens körprofil. Vi har utvecklat CATO i linje med utvecklingen på andra håll i världen. CATO har även varit en förebild till standardisering. CATO är avancerad matematik och optimering som vi med modern IT-teknik tillämpar på den komplexa järnvägsdomänen. Den matematiska plattformen gör att systemet inte bara ligger i framkant inom denna teknik, utan även att det är anpassningsbart efter skilda behov, expanderbart och framtidssäkert. Med CATO kan många klassiska problem avskrivas samtidigt som många nya möjligheter skapas. Med CATO uppnås stora fördelar för många: punktlighet på sekundnivå, längs hela körsträckan effektiv hantering vid eventuella trafikstörningar ökad trafikkapacitet och resursutnyttjning god information till resenärer och transportköpare minskad miljöpåverkan (energi, emissioner) attraktivare och billigare resor och transporter ökad konkurrenskraft relativt andra transportslag minskat slitage och underhåll på fordon och bana minskad belastning på infrastrukturen sänkta kostnader Förbättringarna går att uppnå på kort tid och återbetalar sig snabbt. 32 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 catosales@transrail.se, www.transrail.se