Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Skissen visar dragningen av de
t nya dubbelspåret och stationens placering. Bild: Trafikverket som binder samman staden, kommunen och regionen. Det kommer att bli lättare att pendla både till och från Varberg, samtidigt som stadens centrum ligger inom gång- och cykelavstånd från stationen. Varbergs kommun har beslutat att flytta Industrihamnen till Farehamnen, där det ska byggas en ny, modern och effektiv hamn. När Industrihamnen, godsbangården och järnvägen flyttas, frigörs stora ytor mark för stadsutveckling. Alldeles vid havet ska den nya stadsdelen Västerport byggas. Stadskärnan och den nya stadsdelen ska ligga sida vid sida och kommer att länkas samman genom att en del av stadens gator förlängs ner mot havet. Västerport ska enligt kommunen spegla Varbergs befintliga stadskärna och skapa förutsättningar för ett rikt folkliv. Varbergs nya stationsområde med nedsänkta plattformar kommer att ligga ungefär 150 meter norr om det nuvarande stationshuset. Den nya stationen är tänkt att bli en välkomnande och tillgänglig plats för pendlare, turister, konferensdeltagare, tågluffare och alla andra. Meningen är att det ska vara lätt att hitta och smidigt att byta färdsätt. Höga arkitektoniska krav I anslutning till stationsområdet kommer det att finnas busstation, p-platser för både bil och cykel och olika sorters service och handel. Stationen ägs av det statliga bolaget Jernhusen, och det är Jernhusen, Trafikverket, Region Halland och Varbergs kommun som tillsammans arbetar med gestaltningen av det nya området. Både helheten och detaljerna är viktiga i detta arbete. Vad gäller utBild: Abako/Katarina Nya Getteröbron, första mil stolpen i projekt Varbergstunneln Nya Getteröbron, som invigdes i augusti 2020 är en viktig pusselbit för såväl projekt Varbergstunneln som för hållbara transporter i allmänhet. Den nya bron är 190 meter lång, 15 meter bred och har två körfält med tre meter breda gång- och cykelbanor på båda sidor. Den nya bron blir längre och högre för att ge plats åt dubbelspåren och den nya godsbangården norr om bron. Högre fri höjd under bron tillåter också högre hastighet på Västkustbanan. Getteröbron är en så kallad kontinuerlig balkbro i fem spann med sex stöd. Konstruktionen gör att det blir fria ytor under brons ytterspann. Det möjliggör för gång-, cykel- och biltrafik på båda sidor om dubbelspåret under bron. Vidare är bron utrustad med väg- och broräcken samt elskydd över järnvägen. Det finns också belysningsstolpar på båda sidor. 58 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 FAKTA Vad: Dubbelspår på Västkustbanan Varberg. Ny station. Ny godsbangård. Nytt dubbelspår: Ca 9 km Öppet betongtråg: Ca 900 m Betongtunnel: Ca 300 m Bergtunnel: Ca 2,8 km Entreprenör: Implenia Varför: Skapa bättre pendlingsmöjligheter, öka säkerheten när plankorsningar försvinner, och skapa en bättre miljö och levande stadskärna när spåren läggs i en tunnel. Tid: Planläggning och projektering 2015-2018. Byggtid 2019-2024. Kostnad: 4,82 miljarder kronor (2015 års prisnivå). Enligt genomförande-, finansierings- och tilläggsavtalet betalar Varbergs kommun 391 miljoner kronor, Jernhusen 60-100 miljoner kronor och Region Halland 283 miljoner kronor.