Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Ett SJ 3000-tåg på Malmbanan,
där Trafikverkets stegvisa utbyggnad av det nya signalsystemet ERTMS påbörjats. Det förberedande arbetet på banan satte i gång i maj 2019 och driftsättningen på sträckan Riksgränsen-Boden beräknas ske från 2023. Foto: Kasper Dudzik/Bombardier olika typer med skiftande teknik och det är svårt att få tag på reservdelar. Ställverken i det nya signalsystemet, som använder sig av datoriserad IPbaserad teknik i stället för elektromekanik och reläer, kommer däremot att bestå av ett fåtal standardiserade generationer. Tack vare att de digitaliserade ställverken kan styra större områden kommer det inte heller att behövas lika många ställverk. Elektroniska milstolpar Markutrustningen i det nya systemet inkluderar även radioblockcentraler, som håller reda på var varje tåg befinner sig och avgör om det finns hinder på spåret. Informationen om tågens positioner hålls uppdaterad med hjälp av elektroniska milstolpar som kallas för eurobaliser. Eurobaliserna är sändare i spåret som aktiveras när ett tåg passerar och meddelar tågets position till utrustningen ombord på tåget. Ombord på tåget finns en antenn (BTM) som både aktiverar eurobaliserna, tar emot positionsangivelserna och skickar dem vidare till radioblockcentralen via GSM-R. Det finns också en översättningsmodul (STM) som kan kommunicera med och översätta information från traditionella ATC-baliser för att göra det möjligt att köra på banor med ATC som om det vore ERTMS. Detta är nödvändigt eftersom det under en övergångsperiod kommer att finnas vissa sträckor som har ERTMS och andra som fortfarande har ATC. Inledningsvis kommer även den traditionella tekniken för att upptäcka hinder på spåret med hjälp av spårledningar att finnas kvar i viss utsträckning. Tekniken, som fungerar genom att ett tåg som befinner sig på spåret kortsluter en spänning mellan två reläer i spåret och ger stopp - signal, kommer på dessa sträckor att samexistera med ERTMS. Information i realtid De optiska signaler längs spåret som i det nuvarande signalsystemet visar rött eller grönt för att ge föraren körbesked ersätts i det nya systemet med hyttsignalering. Det innebär att föraren kan få körbesked, tillsammans med annan information, i realtid via GSM-R. Informationen, som visas grafiskt på en skärm i förarhytten, inkluderar utöver körbesked även en hastighetsmätare, där både den högsta tillåtna hastigheten och den målhastighet som föraren måste anpassa sig till längre fram är markerade. Skärmen har också en perspektivbild i logaritmisk skala som visar spåret 4 000 meter framför tåget, och där det även går att se spårets lutningsförhållanden, ett diagram med påkallade hastighetsförändringar och övriga upplysningar från systemet. Med ERTMS får föraren med andra ord en tydligare bild av situationen, samtidigt som beroendet av fasta geografiska positioner minskar 24 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 eftersom signalinformation kan överföras kontinuerligt. Lägre underhållskostnader Tack vare att det inte behövs några optiska signaler, att det behövs färre spårledningar och att ställverken blir färre och mer standardiserade blir underhållskostnaderna för det nya signalsystemet lägre. Det finns inte heller några aktiva baliser eftersom de passiva eurobaliserna drivs av tågets antenn och inte kräver någon ström. I och med att signalsystemet är gemensamt för hela EU kommer det även när det är fullt utbyggt, vilket det planeras vara för stomnätet i EU till 2030 och hela EU:s järnvägsnät till 2050, betyda att det blir lättare att köra mellan medlemsländerna och att konkurrenskraften för gränsöverskridande trafik ökar. Dessutom medger ERTMS hastigheter på upp till 500 kilometer i timmen, vilket är betydligt högre än vad som medges med dagens ATCsystem och är tillräckligt för de nya höghastighetsbanor som byggs i Sverige. Startar på nivå 2 Det nya signalsystemet finns i tre nivåer. I Sverige är det nivå 2 av systemet som redan från start kommer att använda på alla huvudlinjer eftersom den ger fler funktioner, är mer flexibel och kräver