Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Maria station. Illustration: A
BAKO Arkitektkontor AB. Maria station ligger i slutet av dubbelspårsutbyggnaden. Trafikverkets projektledare för dubbelspårsutbyggnaden mellan Ängelholm och Maria station. Maxhastigheten begränsas på delar av sträckan De nya järnvägsspåren anpassas för högsta tillåtna hastighet 250 km i timmen. På delar av sträckan begränsas dock maxhastigheten till 200 kilometer i timmen. Trafikverket har upphandlat Skanska som entreprenör i projektet och de förberedande arbetena inleddes under sensommaren 2020. Hittills har man bland annat röjt och avverkat växtlighet längs sträckan för att frigöra plats åt det nya spåret. Några hus har också rivits längs med sträckan. Dessutom har en gång- och cykelport rivits. För att tågen ska kunna köras i högre hastigheter behöver även några järnvägskurvor rätas ut, ett arbete som kommit långt under det första halvåret av projektet. Moderniserar och bygger om fyra stationer längs med sträckan På Ängelholms station byggs bland annat en ny gångbro som ska förbinda plattformarna. StatioÖdåkra station. Illustration: Sweco. Visionsbild som visar hur Ödåkra station kommer att se ut när upprustningen är klar. Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 • 35