Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG sex digitaliseringsprojekt för
järnvägsinfrastrukturen att tilldelas investeringsfonder. Effektivt stimulanspaket Med cirka 13 000 anställda i Tyskland och över hela världen inom områdena signalteknik, smart mobilitet och cybersäkerhet är Alstom utmärkt positionerat och kommer på ett avgörande sätt att forma digitaliseringen inom järnvägssektorn med innovativa lösningar. Teknik hjälper järnvägar att uppnå säkerhetsEtt av de två ljusblåa Coradia iLint-tåg, byggda av den franska TGV-tillverkaren Alstom, som startade nyligen trafiken längs en 100 kilometer lång bansträcka mellan städerna Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervoerde och Buxtehude i norra Tyskland, en sträcka som normalt trafikeras av dieseltåg. Foto: Alstom Detta gör tekniken mindre känslig för störningar och uppfyller de modernaste kommunikationskraven. Utvecklingen av denna nya sammanlåsningsteknik är en viktig komponent i DB:s digitaliseringsstrategi. I denna innovationsfas ska också ett enhetligt operativsystem med standardiserade gränssnitt mellan ETCS och digital interlocking skapas. Fordonen och infrastrukturen ska sedan kommunicera smidigt med varandra i digitala järnvägsoperationer, oavsett leverantör och underliggande teknik. Alstom och DB Netz AG planerar att förenkla och påskynda processer i detta projekt för att kunna bidra till ett framgångsrikt genomförande. Alstom är världsledande inom ETCS-system med projekt i 30 länder. Atlas ERTMS digitala signallösningar gör det möjligt för tågen att resa i högre hastigheter utan fysiska spår. Företaget är en stor leverantör av ETCS-utrustning ombord och på banan och täcker 70 procent av de inbyggda järnvägssystemen i drift runt om i världen och 18 000 kilometer spår över hela världen. Hittills har tåg med digital inbyggd signaleringsteknik från Alstom täckt över 250 miljoner kilometer, inklusive DB:s snabba ICE 3-flotta. Alstom utökar nu sin signalteknikportfölj och understryker sin framstående position inom digitala mobilitetslösningar på den europeiska marknaden. Som en del av det tyska ekonomiska stimulanspaketet under pandemin kommer ytterligare milstolpar, minimera deras påverkan på miljön och bibehålla en konkurrensfördel i dagens snabba globala ekonomi. Under de kommande åren vill Deutsche Bahn bygga vidare på dessa framgångar. Medan järnvägstekniken är genomgripande, är branschen på väg mot en spännande ny era av innovation. Avancerade algoritmer och dataanalysprogramvara gör det möjligt för järnvägar att utnyttja de enorma mängder data som samlas in rikstäckande för att förbättra säkerhet, tillförlitlighet och service till kunderna. Nästa generations automatiseringsteknik kommer att fortsätta minska effekterna av mänskliga fel och mänskliga begränsningar på järnvägsoperationer, vilket förbättrar säkerheten och effektiviteten. Med tanke på framtiden måste statliga myndigheter främja, utveckla och distribuera viktig järnvägsteknologi som ger meningsfulla fördelar för medborgarna. n VI KÖPER DITT JÄRNVÄGSMATERIAL och ser till att det kommer dit där det behövs. På så vis tänker vi lite extra på miljön samtidigt som du kan frigöra din plats till annat. Tel +46 010-207 90 70 I www.swedishrail.se 28 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021