Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Perspektiv på nya stambanor Av
Peter Höök Tillsammans med riksdagens Trafikutskott genomförde Götalands fyra Handelskamrar nyligen ett seminarium där de nya stambanorna belystes ur olika perspektiv. Bland föredragarna återfanns Claus Baunkjær vd på Femern, Gunnar Hagman vd Skanska, Jonas Abrahamsson vd Swedavia, PM Nilsson från Dagens industri samt representanter för SJ och Green Cargo. – SJ visade tydligt på bristerna i de samhällsekonomiska kalkyler som Trafikverket tillämpar, exempelvis hur färre resenärer kan leda till högre nytta. Det innebär att riksdagen riskerar att fatta beslut på felaktiga grunder vilket är oerhört allvarligt, säger Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé. Vd:n för Handelskammaren i Jönköping, Helena Zar Vallin gladdes över att Fehrmanbältförbindelsen gått in i en ny fas där de förberedande byggarbeten redan är i full gång. 2029 beräknas förbindelsen stå klar. – Då får vi access till Europa på ett helt annat sätt än idag. Förutsatt att Sverige också bygger ut sin järnvägskapacitet kan mycket av godset som idag transporteras på väg i större utsträckning transporteras till och från kontinenten via järnväg. Sydsvenska Handelskammarens vice vd Per Tryding som modererade samtalet underströk vikten av att investeringens livslängd tas i beaktning. – Vi har idag stora behov av både upprustning Staten bör låna till finansieringen av nya stambanan separat. Foto: Västsvenska Handelskammaren och investeringar i transportsystemet. Stambanorna bör inte tränga undan dessa. En möjlig och attraktiv lösning vore därför att staten lånar till finansieringen av stambanan separat. Detta möjliggör att pengar öronmärks till projektet och att lånekostnaden för detta infrastrukturbygge med mer än 100-årig livslängd kan spridas ut över alla framtida brukare snarare än helt läggas på dagens skattebetalare. Vid seminariet lyftes det faktum att vi har en stark befolkningstillväxt som behöver mötas av växande städer, där nya stambanor som trafikeras av snabba tåg kommer att leda till att vi bygger täta, resurseffektiva och attraktiva städer. – Stationerna måste ligga centralt för att få ut full samhällsnytta och göra städerna och tågresandet attraktivt. Vi har länge talat om detta som århundradets tillväxtchans, som redan genererat etableringar och investeringar. Vi lämnar snart en pandemi bakom oss och behöver framtidstro. Nu behöver besluten fattas och finansieringen komma på plats, säger Pia Carlgren, tf vd Östsvenska handelskammaren. Över 500 godsvagnar hos Mercer & Transwaggon utrustades med automatisk lastviktövervakning Av Markku Björkman - Det faktum att timmerlastaren omedelbart kan se om vagnen är överbelastad är en oöverträffad fördel, säger Lothar Krebs, biträdande försäljningschef på TRANSWAGGON GmbH i Hamburg. Och det rör sig om automatisk belastningsviktövervakning från företaget PJM. Den sista av totalt mer än 500 vagnar utrustades med Load Monitor System som Mercer Holz nu använder. På grund av olika densiteter och fuktinnehåll kan trä ha viktskillnader på upp till 50 procent, vilket är en stor osäkerhetsfaktor vid lastning. - Vi behöver pålitliga, stabila vagnar och laddningssäkerhet, sammanfattar Jürgen Köhler, chef för logistik på Mercer Holz GmbH. Allt detta säkerställs med hjälp av Load Monitor: ett system, som analyserar lastvikten och dess fördelning under lastningsprocessen och använder signallampor för att ange när den maximala lastkapaciteten har uppnåtts. All viktig information överförs i realtid. Dataöverföringen är exakt och pålitlig och tåglistor finns tillgängliga online. - Användningen av vagnarna är extremt hög, säger PJM:s VD Günter Petschnig. - På grund av den betydande ökningen av systemets effektivitet, säkerhet och ekonomi, garanterar den automatiska lastviktsövervakningen en snabb ROI-effekt. Detta gör godstransporter på järnväg attraktivare än lastbilstransporter, understryker Petschnig. 6 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 Mer än 3,5 miljoner ton timmer, flis och sågat virke transporteras varje år på järnvägen av leverantören Mercer Holz i form av av full service för skogsägare och träindustri. Foto: Transwaggon