Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Den 9 km långa dubbelspårsutby
ggnaden i Varberg löser en av de sista trafikknutarna på Västkustbanan. Foto: Kasper Dudzik fullt samt Ängelholm–Maria station, norr om Helsingborg, en 24 km lång sträcka för farter upp till 250 km/tim, där arbetet nu har startat i slutet av 2020. Den sista biten är sträckan Maria station - Helsingborg C som består av en ca 4,5 km lång enkelspårig järnväg genom tunnel, tät bebyggelse och strandnära område. Kraftig effekt för tågtrafiken Här väntar man dock fortfarande på finansiering och klartecken. Det är naturligtvis angeläget att denna sista länk av disfunktionell järnväg nu kan få ordnad finansiering och byggstart. Banan löper över Strandvägen i Helsingborg på en otidsenlig och klumpig stålbro som förfular det vackra strandområdet vid Öresund. Eftersom Helsingborg tidigare fick en modern tågstation för genomgående tåg vid Knutpunkten med tunnel ut mot söder, skulle ett nytt dubbelspår med ny tunnel genom norra staden få en särskilt kraftig effekt för tågtrafiken norrut och inte minst gynna den ökande pendlingen. 3 km lång tunnel Sträckan mellan Varberg och Hamra sträcker sig alltså över cirka nio kilometer och innebär byggnation för spår, broar och andra byggnadsverk för både person- och godståg i en komplex trafikerad spårmiljö. Under centrala Varberg kommer järnvägen att gå i en cirka 3 kilometer lång tunnel. När man bygger spåren i en tunnel minskar bullerstörningarna från järnvägen och miljön i staden förbättras. Dubbelspåret möjliggör snabbare pendling och godstransporter. Bommarna längs med hela sträckan försvinner, istället byggs passager över och under spåren för att öka säkerheten. Resan mellan Göteborg och Malmö eller Köpenhamn går snabbare när fler tåg får plats. SäkerheNär Sverige bygger löser vi kommunikationen Vi erbjuder totalentreprenad och support av säkerhetstekniska system för kommunikation, inpassering och larm, baserat på Rakel, Mobilt, Komradio och WiFi etc. Referenser: Norra Länken, Strängnästunneln, Förbifarten, Katarinagaraget, Västlänken och Nya tunnelbanan mm MIC360o ® 08-23 97 00 / micnordic.se Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 • 53