Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Ängelholm station. Illustratio
n: Sweco: Ängelholms station byggs om i samband med dubbelspårsutbyggnaden. Dubbelspårsutbyggnad mellan Ängelholm och Maria station i Helsingborg ökar framkomligheten på Västkustbanan mellan Malmö och Göteborg Av Annika Wihlborg Som en del av utbyggnaden av Västkustbanan byggs 24 kilometer dubbelspår på en sträcka som tidigare varit enkelspårig mellan Ängelholm station och Maria station i Helsingborg. I projektet ingår även ombyggnationen av fyra stationer längs med sträckan: Ängelholm, Ödåkra, Kattarp och Maria. I maj 2024 ska hela projektet stå klart. Utöver att bygga ut till dubbelspår samt bygga om fyra befintliga tågstationer kommer även sju plankorsningar att ersättas med nyanlagda plan - skilda korsningar. De planskilda korsningarna innebär att järnvägen går på nya broar över vägar, vilket ökar säkerheten. 19 järnvägsbroar, två vägbroar och en gångbro byggs. Nya växlar, kontaktledningar och signalsystem kommer också installeras längs sträckan. Projektet inleddes 2020 och avslutas 2023. De nya spåren väntas kunna tas i bruk under senare delen av 2023 och projektet i sin helhet ska vara slutfört i maj 2024. 34 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 Nio veckors tågavstängning under hösten –En av de största utmaningarna i det här projektet är det faktum att vi har relativt snäva tidsramar för ett så pass omfattande projekt. Samtliga etapper ska stå klara i januari 2024. För att kunna genomföra de arbeten som krävs planerar vi att stänga av all tågtrafik mellan Ängelholm och Helsingborg i nio veckor med start i höst. Under den perioden ska mycket hinnas med, bland annat ska ett antal broar som byggts vid sidan av järnvägsrälsen lyftas på plats. Eftersom det förekommer inte mindre än tjugotvå broar i projektet så är dessa arbeten relativt omfattande, säger Henrik Andersson,