Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Toller, geoteknisk ingenjör vi
d Trafikverket och doktorand vid Uppsala universitet, är projektledare för In2Track2 som fas två av In2Track-projektet kallas. – Trafikverket strävar ständigt efter att optimera befintlig järnvägsinfrastruktur och omsätta forskningspengar till faktiska produkter och lösningar. Genom att åta sig att testa och mäta systemet på vår anläggning får vi större insikt i ballastfria spår, säger Erik Toller. – Vi är särskilt intresserade av övergångzonen mellan ballasterat och ballastfritt spår som alltid är ett problemområde i järnvägen. Testas med ordinarie trafik Spårsystemet, som är utvecklat av spanska företaget Acciona, installeras under sommaren vid Trafikverkets driftplats i Gransjö på Malmbanan, några mil norr om Boden, och provdrift med övervakade mätningar ska pågå fram till hösten 2023. Med tåglaster på upp till 32,5 ton är Malmbanan den järnväg i Sverige där nedbrytningen av banöverbyggnaden går snabbast vilket blir ett ordentligt test för systemet. – Erfarenhetsdriften sker med ordinarie trafik och påverkar inte den driften. Vi har ett flertal mätapparater som studerar för- och nackdelar med språkkonstruktionen, och noterar allt från förslitning till buller. – Acciona, Trafikverket och våra forskningspartners, bland annat Chalmers tekniska högskola, tar del av den data som mätningarna ger. Vid sträckan genom Hallandsåsen uppstod 2015 vibrationer, ryck och stötar som avvek från vad som kan förväntas vid samverkan mellan hjul och räl. Trafikverkets undersökningar visade att formen på rälen var felaktig med 0,4 millimeter och att det i kontaktytan mellan räl och hjul uppstod obehagliga vibrationer och stötar inne i tåget. Problemet blev starten på forskningsprojektet Dålig gång. Foto: Trafikverket Under testperioden kommer Matthias Asplund, som är teknisk demonstrationsledare i projektet, att rapportera till EU:s järnvägsforskningsprogram Shift2Rail hur testerna fortlöper. Tanken var att även spårtillverkaren Vossloh skulVI KAN TRAFIKMILJÖ VI KAN TRAFIKMILJÖ OCH DELAR GÄRNA MED OSS AV VÅR KOMPETENS OCH DELAR GÄRNA MED OSS AV VÅR KOMPETENS. le testa sitt spårsystem MCS, men de har ställt in sin medverkan på grund av pandemin. När testerna är klara avslutas In2Track2 och projektet går då över i tredje och sista fasen, In2Track3, där alla resultat redovisas. n är en av Sveriges ledande leverantörer av gatumöbler för kollektivtrafik. Omni Trafikmiljö är en av Sveriges ledande leverantörer av gatumöbler för kollektivtrafik. Weland Trafikmiljö (tidigare Omni Trafikmiljö) MÖT OSS I MONTER: A05:13 Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 • 19