Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Både person- och godstrafiken
på svenska järnvägar ökar och för att göra det mindre trångt i spåren genomför Trafikverket ett antal små och stora satsningar, inklusive nya stambanor. Samtidigt pågår en omfattande digitalisering av det svenska järnvägssystemet och utbyggnaden av det nya europeiska signalsystemet ERTMS skulle i framtiden kunna göra det möjligt att öka trafiktätheten på befintliga spår. Foto: Trafikverket Nytt signalsystem kan ge tätare tågtrafik i framtiden Av Alarik Haglund För att kunna hantera både det ökade resandet och den ökade godstrafiken byggs det svenska järnvägssystemet på många håll ut med fler spår. Digitaliseringen av järnvägssystemet öppnar emellertid även upp för möjligheten att öka trafiktätheten på befintliga spår och det nya europeiska signalsystemet ERTMS, som stegvis håller på att införas i Sverige, skulle i nästa utvecklingsled kunna göra detta möjligt. 22 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 Samtidigt som allt fler väljer att resa med tåg och godstransporterna ökar blir också underhållsbehovet för järnvägen större. Trafikverket satsar därför över hela landet på att både rusta upp, bygga ut och modernisera det svenska järnvägssystemet så att fler människor och mer gods ska kunna förflyttas på ett punktligt, tillförlitligt och klimatsmart sätt. Förutom att byta ut sliten räls, signalsystem och