Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 1
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Konc
ernchefen har ordet Koncernchef Stefan Ränk om året då engagemang och framtidstro blev viktigare
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Eina
r Mattssons värdekedja Vi skapar värde i alla delar av fastighetens livscykel.
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Året
i korthet Händelser i verksamheten, Sverige och omvärlden.
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Meda
rbetarresan Ylva Forslund håller dörren öppen för människor och möjligheter.
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 På r
ondering med fastighetschefen Martin Fors och kollegor ledsagar på den långsiktiga fastighetsres
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Vi b
ygger framtiden med kvalitet och omtanke Peter Svensson, vd för projekt och bygg, om projektåret
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Hyll
ning till hantverket Projektledare John Magnusson presenterar gott hantverk.
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Stad
i förvandling Stadens Jan Valeskog och vår Jessica Lukashina blickar framåt.
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Håll
bar fastighetsförvaltning Upplev nya förvaltningstjänster med Emma, Christian och Magnus. Mikael
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Så u
tvecklar vi Stockholm och vår affär Vad händer i Slakthusområdet? Eric, Bror och Li från Einar M
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Om E
inar Mattsson Koncernstruktur och fakta i korthet, samt presentation av koncernledning och styre
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Ekon
omi 2022 i korthet Med kommentar av ekonomioch finanschef Björn Strid.
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Stra
tegi och styrning, väsentlighetsanalys och intressentdialog
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Håll
barhetsstrategi, fokusområden och måluppföljning Presenteras av koncernens hållbarhetsutveckling
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Milj
ömässig, social och ekonomisk hållbarhet
HÅLLBARHETSREDOVISNING Attraktivt och hållbart bo
ende ETT SOCIALT HÅLLBART BOENDE är inte ett projekt, utan ett ständigt pågående arbete för ökad upplevd trygghet och trivsel i alla våra bostadsområden. Det skapar långsiktigtigt goda driftnetton i fastigheterna. I områden där människor trivs, vill bo kvar och arbeta, växer tryggheten, stoltheten och därigenom betalningsviljan. Vi vill vara en så lokalt närvarande fastighetsägare som möjligt som tar ansvar för det vi kan påverka tillsammans med våra hyresgäster. Ordning och reda är grundläggande i arbetet. För oss handlar det om alla delar i vår relation till de boende – alltifrån den personliga dialogen och hanteringen av ärenden, till att bostäderna är säkra och funktionella och att området är rent, tryggt och välskött. Utanför byggnaden vidareutvecklar vi levande utemiljöer genom offentlig konst, naturliga mötesplatser och lokalhyresgäster som tillför värden som närvaro, stabilitet och service. Alla delar bidrar till att ett område upplevs attraktivt och hållbart. AKTIVT TRYGGHETSARBETE. Den omfattande förekomsten av oriktiga hyresförhållanden på bostadsmarknaden är en allvarlig och mycket negativ konsekvens av vår hyresreglering. Den skapar otrygghet i husen och är ett betydande arbetsmiljöproblem för medarbetarna. Att utreda och korrigera oriktiga hyresförhållanden är därför en viktig del i en närvarande och hållbar förvaltning. Att personer som vi har en kundrelation till bor i lägenheterna skapar trygghet i hus och områden. Årligen leder dessutom detta arbete till att lägenheter kan frigöras för att hyras ut till bostadssökande. Vi arbetar systematiskt för att motverka olovlig andrahandsuthyrning och att obehöriga uppehåller sig i husen. Som ytterligare ett led i trygghetsarbetet har vi löpande övergått till digitala låssystem för portar och dörrar till allmänna utrymmen i koncernens fastigheter. I slutet av 2022 återstod endast 12 av 100 fastigheter att att installera digitala låssystem i. Portar och dörrar öppnas med digitala nyckelbrickor som enkelt kan spärras om de tappas bort och kommer i orätta händer. NÖJDA HYRESGÄSTER. AktivBo är en undersökning som mäter kundnöjdheten hos bostadshyresgäster och lokalhyresgäster jämfört med andra fastighetsägare. Hyresgästundersökningen 2022 visar på att vårt arbete ger resultat och vi får fortsatt höga 68 betyg för trygghet, vilket är särskilt glädjande. Trygghetsindex har ökat med hela 6,9 procentenheter sedan 2017 och årets mätning visar att 83,1 procent är ganska eller mycket nöjda med tryggheten i boendemiljön. Tack vare en nära förvaltning i områden som Hjulsta, Vårberg, Sätra samt Rågsved visar dessa områden en positiv utveckling avseende trygghet. I Hjulsta där vi förvaltar 1200 lägenheter i området har den upplevda tryggheten ökat från 66,4 procent 2017 till 77,0 procent år 2022. Einar Mattsson får även fint betyg för servicen. 83,5 procent av hyresgästerna som besvarade undersökningen är nöjda med vår service. Vi genomför även kontinuerligt undersökningar i färdigställda nyproduktionsprojekt enligt Nöjd Kund Index (NKI) och Net Promoter Score (NPS). Genom dessa standardiserade mätningar kartlägger vi hur nöjda kunderna är med oss och om de skulle rekommendera Einar Mattsson till andra. År 2022 gjordes detta för nyproduktionsprojektet Brf Telefoncentralen. Projektet uppnådde en NKI på 73 (mål >75) och NPS på 28 (mål >20). Även om vi inte nådde målbilden för NKI är goda betyg som vi tar erfarenheter ifrån och är stolta över. Samverkan och samhällsengagemang SAMVERKAN FÖR TRIVSEL. Einar Mattsson vill vara en trovärdig samarbetspartner till samhällets olika aktörer i och kring våra områden. Vi ser stort värde i samverkan och har god erfarenhet av trygghetsskapande aktiviteter tillsammans med exempelvis skola, stadsdelsnämnd och polis. Gemensamma krafter är helt avgörande för att vi ska nå socialt hållbara och attraktiva bostadsområden. Vi är även engagerade i ett flertal lokala fastighetsägarföreningar i exempelvis Järva, Rågsved och Skärholmen. Föreningarnas syfte är att underlätta samarbete mellan fastighetsägare och andra aktörer i civil- och lokalsamhället samt stimulera en positiv utveckling av området eller stadsdelen baserat på gemensamma initiativ. SOCIAL SAMMANHÅLLNING. En viktig aspekt för trygghet i husen är en närvarande förvaltning som har god kontakt med hyresgästerna, och vet vilka som bor i husen. Den sociala sammanhållningen stärks av kontakterna och våra insatser för att främja dialog där boende utbyter synpunkter och idéer med varandra. Det är också i mötet med de boende i husen som vi hittar de bästa möjligheterna till utveckling. Där är de årliga kundnöjdhetsundersökningarna ett viktigt instrument som kompletterar dialogen. I vår bostadsrättsaffär möter vi kundernas riktiga betalningsvilja för hur vår produkt och vår service ska utformas. Den kunskapen tar vi med oss i vår hyresrättsaffär. Det gör att vi mer träffsäkert kan möta och förstå våra hyresgästers behov. Tillsammans för trygghet Samverkan är nyckeln till ökad trygghet, och Hjulsta är ett gott exempel på detta. Där deltar förvaltningsteamet aktivt i trygghetsskapande aktiviteter i samarbete med samhällets olika aktörer såsom skola, stadsdelsnämnd, fastighetsägarföreningen och polis. Fastighetsförvaltningens kännedom om området, fastigheten och hyresgästerna är en tillgång vid kriser och allvarliga incidenter i bostadsområden. Den samlade erfarenheten och levande kontaktnätet är en bra förutsättning för att hjälpa till att informera och skapa trygghet i området vid särskilda händelser. Teamet anordnar också den uppskattade trivselaktiviteten Hjulstadagen som riktar sig till boende i området. Einar Mattsson ger också stöd till Läxhjälpen på Hjulsta grundskola, sponsrar simskola under sommaren och arrangerar fotbollsturneringar för barn. Fler exempel på stöd och samverkan • Donation och hjälp med insamlingen till förverkligandet av Stadsmissionens Mötesplats S:t Paul som invigdes under 2022. • Avtal med Stockholms Stadsmission avseende Bostad Först som ett komplement till de tränings- och försökslägenheter som Einar Mattsson delar till Stockholms stad. • Stöd till Nyföretagarcentrum för att starta upp verksamhet i Tensta i nordvästra Stockholm. • Fortsatt grundfinansiering och stöttning av Stiftelsen The Global Village som bland annat arrangerar Järvaveckan. • Samarbete med GubbeFadder som främjar sysselsättning för unga, motverkar ensamhet och ökar tryggheten för äldre. //
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Möjl
igheter och risker
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Om h
ållbarhetsredovisningen Indikatorer och GRI-index
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Fast
ighetsbestånd Fakta om Einar Mattsson-gruppens fastigheter i Storstockholm.
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Proj
ektportfölj Projekten som var aktiva vid årsskiftet 2022–2023.
Årsberättelse och hållbarhetsredovisning 2022 Enga
gerade i nuet och nyfikna på framtiden Delägarna Anders Ränk och Kristina Ränk om familjeföretag