Barnrätt i praktiken 1
Barnrätt i praktiken 2. Kulturrådets verksamhet f
ör barn och unga Kulturrådets uppdrag är att bidra till att förverkliga den nationella kulturpolitiken genom att främja utvecklingen av kulturområdet och ge bidrag till konst och kultur. I detta kapitel presenteras den del av Kulturrådets uppdrag som syftar till att ge bidrag till och främja kulturverksamhet för, med och av barn och unga. I kapitel 4 finns en närmare beskrivning och analys av hur Kulturrådet genomför uppdragen. Kulturrådets bidrag är utformade för tre huvudsakliga aktörsgrupper: 1. professionella fria kulturaktörer, som inte är enskilda utövare, exempelvis: aktörer som verkar inom bild- och formkonst, litteratur, musik, teater, dans och nutida cirkus 2. viss kulturverksamhet på kommunal nivå, exempelvis kultur- och musikskolor, skolhuvudmän och folkbibliotek 3. regional kulturverksamhet; regionala kulturförvaltningar, regionala projekt och regionbibliotek. 2.1 Bidrag och andra uppdrag för att främja konst och kultur för, med och av barn och unga Kulturrådets verksamhet har endast ett uppdrag där barn och unga är primär målgrupp (Barn- och ungdomsbokskatalogen), men en stor del av våra uppdrag är utformade för aktörer som på olika sätt producerar ett utbud av kultur för barn och/eller möjliggör barns eget skapande och delaktighet i kulturlivet. Det här avsnittet ger en kort överblick av Kulturrådets uppdrag och bidrag som har till syfte att främja barns och ungas konst och kultur. Skapande skola – möte med konst och kultur för barn i skolan Bidraget Skapande skola infördes av regeringen 2008 med syftet att kulturella och konstnärliga uttryck ska integreras långsiktigt i skolan. Syftet med bidraget är också att öka den professionella kulturverksamheten för och med elever så att tillgången till kulturens alla uttrycksformer och möjligheterna till eget skapande ökar.11 Genom Skapande skola-insatser ska elever även ges möjlighet till eget skapande samt ges tillfälle att vara delaktiga och ha inflytande över de insatser som genomförs. Bidraget kan idag sökas för verksamhet i förskoleklassen, grundskolan, sameskolan, specialskolan och grundsärskolan. Under en period inkluderades även förskolan. Bidraget kan sökas av kommunala och enskilda huvudmän. Under 2021 genomförde Kulturrådet ett utvecklingsarbete kring bidraget Skapande skola. Från och med 2023 etableras ett nytt arbetssätt för bidraget och ett nytt bidrag för Stärkt kultur i skolan införs. Stärkt kultur i skolan riktar sig till andra aktörer än skolhuvudmän, och syftar till att stötta strukturer eller på annat sätt främja barns och ungas möjlighet att fördjupa sig inom ett visst konstnärligt uttryck. År 2021 fördelades drygt 196 miljoner kronor till 354 sökande av bidraget Skapande skola. Antal barn och elever som tagit del av Skapande skolainsatser uppgår enligt redovisningarna till 566 324 barn och elever, trots många inställda projekt på grund av coronapandemin. Detta kan jämföras med ansökningarna som gjordes före pandemin, där 829 194 barn och elever planerades delta.12 11. SFS 2007:1436. 12. Kulturrådet 2021b, Kulturrådet 2022b. 14/60