Barnrätt i praktiken 1
Barnrätt i praktiken 1. Utveckla det fria kulturl
ivets förutsättningar och stärka den konstnärliga friheten 2. Utvecklade former för samverkan och flernivåstyrning 3. Delaktighet i kulturlivet – förbättrad tillgång till kultur för människor i Sverige 4. Utveckla kulturlivet genom internationellt utbyte och samarbete inom kulturområdet 5. Förvaltningsutveckling.68 Arbetet med Barnrätt i praktiken berör alla de strategiska utvecklingsområdena men kommer under de närmaste åren främst handla om förvaltningsutveckling, som innebär att utveckla Kulturrådets arbetssätt och verktyg för att stärka medarbetarna och organisationen som helhet. Två av BiP:s utvecklingsområden prioriteras även inom ramen för de strategiska utvecklingsområdena: Delaktighet i kulturlivet och Utvecklade former för samverkan och flernivåstyrning. I verksamhetsplanen finns fler mål som berör arbetet med barnrätt i praktiken, till exempel: ”Kulturrådet verkar för att barnkonventionen efterlevs och för barns och ungas rätt till kultur genom samverkan och samordning inom vårt verksamhetsområde”.69 Resultatet av utvecklingsarbetet kommer att följas upp i återrapportering av uppdraget till Kulturdepartementet 2023.70 Förändring tar dock tid och Kulturrådets övergripande mål är att arbetet bidragit till att barnkonventionen i hög grad tillämpas inom Kulturrådets verksamhetsområde 2024. 1. Förvaltningsutveckling: Utvecklat barnrättstrategiskt perspektiv Under arbetet med BiP-uppdraget har Kulturrådet undersökt förutsättningar att inom den nuvarande organisationen tillämpa ett barnrättstrategiskt arbete. En slutsats för det fortsatta arbetet är att interna strukturer för uppdrag som påverkar barns och ungas rätt till konst och kultur behöver stärkas. Det inkluderar exempelvis att arbeta fram en gemensam tolkning av vad ”barn- och ungdomsperspektivet” betyder på Kulturrådet. Att besluta om en sådan tolkning och förankra den i organisationen är enligt tidigare utvärderingar en framgångsfaktor för att lyckas med ett barnrättsstrategiskt arbete.71 Utifrån lärdomarna från BiP-uppdraget bedömer Kulturrådet att myndighetens verksamhet som berör barn och unga tydligare kan utgå från barnkonventionen och ett barnrättsperspektiv. Att utgå från ett barnrättsperspektiv snarare än ett barn- och ungdomsperspektiv konkretiserar både syftet och de förväntade resultaten av arbetet. Vi föreslår därför att formuleringen ”integrera ett barn- och ungdomsperspektiv” i myndighetens instruktion ändras till ”integrera ett barnrättsperspektiv”. Vi bedömer att en ändring av instruktionen till den senare skrivningen skulle innebära ett förtydligande av att det är just ett barnrättsstrategiskt arbetssätt som ska integreras, vilket överensstämmer med barnkonventionen och regeringens Strategi för att stärka barnets rättigheter. En viktig utgångspunkt för det kommande utvecklingsarbetet är att bygga strukturer för det barnrättsstrategiska arbete som överlever tillfälliga uppdrag, som Barnrätt i praktiken. Lärdomar från andra myndigheter pekar på vikten av att integrera barnrättsarbetet i ordinarie processer för att 68. Kulturrådet 2022a. 69. Ibid. 70. Kulturdepartementet 2021. 71. EY 2020. 51/60