Barnrätt i praktiken 1
Barnrätt i praktiken Ett arbete pågår på Kulturrå
det vad gäller att förbättra samordningen av tvärperspektiv, inklusive barn och unga-frågor. Också formerna för systematisk kompetensutveckling för barnrättsfrågor behöver utvecklas. Med dagens organisation för frågorna finns risk att den kunskap som inhämtas inom ramen för bidragsomgångar, dialogsamtal, referensgrupper eller nätverksmöten stannar hos ansvariga handläggare. Det finns till exempel stora fördelar av ett lärandeutbyte mellan de verksamheter som utvecklat insatser mot samma eller liknande målgrupper. Bokstart, Kulturskolecentrum och Kunskapslyftet för folkbibliotek utvecklar alla främjande insatser för professioner som möter barn och unga i kommunal kulturverksamhet. Kulturrådets medarbetare har tillsammans en unik insyn i förutsättningarna för aktörer som verkar inom området kultur för, med och av barn och unga. Tillsammans har Kulturrådets handläggare dialog med och tar emot ansökningar och redovisningar från majoriteten av professionella utövare som skapar kultur med och för barn och unga i Sverige och med kommunala och regionala kulturverksamheter. Vi bedömer att vi i det fortsatta arbetet med barnrätt i praktiken bör se över möjligheterna att mer strategiskt samla in och kommunicera en helhetsbild av hur förutsättningar ser ut, både internt och externt. I referens- och arbetsgrupper och ALMA:s jury I arbetet med bidragsgivning involveras sakkunniga experter inom olika konst- och kulturområden genom Kulturrådets arbets- och referensgrupper. Kulturrådet har fyra arbetsgrupper som beslutar om efterhandsstöd till litteratur, och elva referensgrupper som föreslår vilka ansökningar som ska beviljas medel i bidragen till det fria kulturlivet. Tio av dessa grupper bedömer i dagsläget bidrag där barn och unga ska vara en prioriterad målgrupp eller där barn- och ungdomsperspektivet är en prioriteringsgrund. Utöver referens- och arbetsgrupperna finns ALMA:s jury som beslutar om en årlig pristagare till Astrid Lindgren Memorial Award. ALMA:s jury ska tillsammans besitta en bred kunskap inom området barn- och ungdomslitteratur. Utöver detta står det i ALMA:s förordning att juryn ska ha kompetens om barnets rättigheter. 41 Kulturrådet bedömer att ledamöternas kunskap om barnkonventionen tillför ett stort värde i juryns diskussioner. Kulturrådets handläggare är ansvariga för att sammankalla och leda arbetet i arbets- och referensgrupper och i ALMA:s jury. Under arbetet med BiP-uppdraget har Kulturrådet diskuterat ett behov av att konkretisera hur olika kunskaper om barn och unga bidrar till gruppernas arbete. Exempelvis hur kunskap utifrån ett barnperspektiv, barnets perspektiv och barnrättsperspektiv bidrar med olika infallsvinklar på beslutsfattande. Förutsättningarna för arbets- och referensgruppernas arbete är viktiga för att kunna omsätta gruppens samlade kunskap i beslut som innebär barnets bästa. I dagsläget uttrycker flera handläggare att tiden inte räcker till för att arbeta strategiskt med rättighetsperspektiven i en bidragsomgång. 4.3 Barnrättsperspektiv i Kulturrådets organisation och befintliga arbetssätt Det förra avsnittet beskrev hur Kulturrådets uppdrag att arbeta med barn- och ungdomsperspektiv formuleras från regeringen och vilka kunskapsmässiga förutsättningar som Kulturrådet besitter idag. Detta avsnitt beskriver närmare hur dessa uppdrag omsatts internt i organisering och arbets41.Tillsammans ska juryn ha en bred kompetens inom områdena internationell barn- och ungdomslitteratur, läsfrämjande insatser samt barns rättigheter”, SFS 2002:1091. 29/60