Barnrätt i praktiken 1
Barnrätt i praktiken 4. Förutsättningar för att t
illämpa barnkonventionen på Kulturrådet Barnombudsmannen har ringat in tre områden som utgör förutsättningar för att tillämpa ett barnrättstrategsikt arbete i en myndighet: kunskap om barnets rättigheter, kunskap om barns levnadsvillkor inom verksamhetsområdet samt integrering av barnrättsperspektiv i styrning och organisation.33 BiP-uppdraget har kartlagt dessa områden i Kulturrådets verksamhet för att skapa en nulägesbild över hur barnkonventionen tillämpas idag. Kartläggningen resulterade i tre fördjupande analyser som presenteras i detta kapitel: 1. Barnrättsperspektiv i styrningen av Kulturrådet. 2. Kunskap och kompetensutveckling om barns och ungas konst och kultur. 3. Barnrättsperspektiv i Kulturrådets organisation och arbetssätt. Kapitlet bygger på en genomgång av externa och interna styrdokument, tidigare uppföljningar samt intervjuer och workshoppar med medarbetare och enhetschefer på Kulturrådet. 4.1 Barnrättsperspektiv i styrningen av Kulturrådet Kulturrådets uppdrag är att bidra till att förverkliga den nationella kulturpolitiken som regering och riksdag har beslutat om. Under arbetet med BiP-uppdraget har vi gjort en översiktlig genomgång av styrningen av Kulturrådet för att kartlägga i vilken utsträckning styrningen ger stöd för att arbeta med barnkonventionen. Kartläggningen har avgränsats till de kulturpolitiska målen, Kulturrådets instruktion, bidragsförordningar och regleringsbrev. Kulturrådet styrs även genom lagar, exempelvis barnkonventionen, och regeringens strategier, handlingsplaner och mål för rättighetsfrågor och andra tvärfrågor, exempelvis Strategi för att stärka barnets rättigheter, se kapitel 3. De kulturpolitiska målen: Barn och ungas rätt till kultur ska särskilt uppmärksammas Kulturrådets uppdrag och verksamhet utgår från de kulturpolitiska målen som beslutades av riksdagen 2009. Förutom att målen styr den statliga kulturpolitiken ska de vägleda kulturpolitiken i kommuner och regioner. Barn och unga har länge varit prioriterade som målgrupp inom svensk kulturpolitik. Prioriteringen stärktes ytterligare i och med de nya kulturpolitiska målen 2009, då en enhällig riksdag beslutade att barns och ungas rätt till kultur särskilt ska uppmärksammas för att uppnå de kulturpolitiska målen.34 33. Se https://barnrattsresan.barnombudsmannen.se 34. Prop. 2009/10:3. 26/60