Barnrätt i praktiken 1
Barnrätt i praktiken Bilaga. Analysram Förutsättn
ingar för att tillämpa barnkonventionen på Kulturrådet Analyssteg Operationalisering Barnrättskunskap och kompetensutveckling • Medarbetare på Kulturrådet och sakkunniga har kunskap om barnkonventionen och hur den relaterar till övrig lagstiftning som styr verksamheten • Det finns tillgång till expertkompetens om barnrätt på myndigheten • Kompetensutveckling utifrån ett barnrättsperspektiv sker löpande • Kulturrådet har kunskap om hur och utifrån vilket ansvar aktörer som söker bidrag tillämpar barnkonventionen • Kulturrådet har kunskap om hur och utifrån vilket ansvar andra myndigheter med uppdrag/verksamhetsområden som påverkar barns och ungas rätt till kultur tillämpar barnkonventionen Kunskap om barns levnadsvillkor • Kulturrådet, tillsammans med andra mynidgheter och kulturaktörer producerar och till gängliggör kunskap, i samarbete med forskare, om hur och med vilka förutsättningar barn tar del av, deltar i och bidrar till kulturlivet. Kunskap om situationen för särskilt utsatta barn prioriteras • Kulturrådet använder kunskap om hur och med vilka förutsättningar barn tar del av, deltar i och bidrar till kulturlivet för att synliggöra barnrättsliga utmaningar inom vårt verksamhetsområde • Kulturrådet använder kunskap om hur och med vilka förutsättningar barn tar del av, deltar i och bidrar till kulturlivet vid beslut och prioriteringar som rör barn – I bidragsgivning – Och annat främjande arbete Styrning och struktur • Kulturrådet har en struktur för hur det barnrättsstrategiska arbetet ska struktureras och prioriteras i förhållande till andra kulturpolitiska mål och horisontella frågor/lagar i till exempel budgetprocesser och verksamhetsplan • Kulturrådet synliggör i relevanta interna styrdokument att och hur barnkonventionen ska tillämpas • Kulturrådet har funktioner/roller med ett särskilt ansvar för att bevaka och driva på tillämpningen av barnkonventionen på myndigheten • Kulturrådet har ett system för att följa upp, utreda och utvärdera myndighetens arbete utifrån barnkonventionen Att leva upp till grundprinciperna i barnkonventionen Analyssteg Artikel 2 Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras. Operationalisering Kulturrådet: • Främjar ett brett kulturutbud för alla barn • Främjar breddat deltagande i kulturlivet • Följer upp barns deltagande i kulturlivet med ett intersektionellt perspektiv • Beaktar särskilt tillgänglighet till kultursektorn för barn och unga som i lägre grad är representerade i verksamheter och som i högre grad upplever hinder för att delta i kulturlivet (t.ex. barn med funktionsnedsättning, barn som tillhör nationella minoriteter och andra minoritetsgrupper, barn som bor i socioekonomiskt utsatta områden, barn som inte har föräldrar som deltar i kulturlivet, äldre barn/unga) • Säkerställer att information från myndigheten som berör barn är tillgänglig och anpassad till barn av olika ålder/mognad Artikel 3 Vid alla beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa. Kulturrådet: • Kulturrådet har en strategi för hur barnets bästa ska bedömas och beaktas i de beslut myndigheten tar • Det finns arbetssätt, rutiner och stöd för att göra systematiska bedömningar av barnets bästa t.ex. vid uppstart/utformning av nya uppdrag och bidrag (barnkonsekvensanalyser) 58/60