Barnrätt i praktiken 1
Barnrätt i praktiken Kulturrådets regleringsbrev
Kulturrådet har enligt regleringsbrevet för 2021 inte ett särskilt återrapporteringskrav om kultur för barn och unga. Det finns dock återrapporteringskrav om hur verksamheten har bidragit till att kulturen ska komma fler till del i hela landet samt hur Kulturrådet bidragit till Agenda 2030. I regleringsbrevet för 2021 fick Kulturrådet fyra uppdrag som specifikt berörde barn och unga: att utveckla bidraget Skapande skola, Läsfrämjandelyft för folkbibliotek, Barnrätt i praktiken samt att utvidga Bokstart. Ett nytt statsbidrag infördes även på Kulturskolecentrum för aktörer som erbjuder undervisning med nationell spetskompetens för barn och unga.39 4.2 Kunskap och kompetensutveckling om barns och ungas konst och kultur För att arbeta barnrättstrategiskt krävs god kännedom om innehållet i barnkonventionen och en medvetenhet om förutsättningar för olika barns och ungas deltagande i kulturlivet. Denna kunskap kan sedan användas för att förstå vilka konsekvenser olika beslut som tas på Kulturrådet får för barn och unga i kulturverksamhet på nationell, regional och lokal nivå. En central del av BiP-uppdraget har varit att kartlägga vilken kunskap som finns på Kulturrådet och hur vi löpande tar del av kunskap om barns och ungas kultur. Mot den bakgrunden har vi analyserat behovet av att utveckla nya former för kunskapsdelning och kompetensutveckling. På Kulturrådet Kartläggningen visar att det finns en mycket hög kunskap på Kulturrådet om kultur och konst för, med och av barn och unga. Det finns även inom myndigheten en hög kunskap om förutsättningar för kulturverksamheter som arbetar med och för målgruppen barn och unga. Kompetensen är en förutsättning för att genomföra en stor del av Kulturrådets uppdrag. Medarbetare och chefer har samtidigt efterfrågat kunskap om barnkonventionen och vad ett barnrättsstrategiskt arbete i praktiken innebär på myndigheten. Medarbetarna uttrycker behov av ökad kunskap om vad det innebär att barnkonventionen har blivit lag, vad Kulturrådets ansvar är i relation till regioner och kommuner och hur aktörer som söker stöd från Kulturrådet arbetar med barnkonventionen. Kultur och kulturyttringar förändras ständigt, och vilken kultur som engagerar, intresserar och skapas av barn och unga skiljer sig åt över tid, inom landet och mellan grupper av barn och unga.40 För Kulturrådet är det därför viktigt att vi ständigt uppdaterar vår kunskap om barns och ungas konst och kultur. Det gör vi bland annat genom omvärldsbevakning, genom arbets- och referensgrupper och i direktdialog med företrädare för sökande eller branscher. Vissa uppdrag har även någon form av sakkuniggrupp med företrädare för verksamheter som tar emot bidrag och stöd från Kulturrådet. Exempelvis har Kulturskolecentrum en sakkunniggrupp med representanter från kulturskolan. Inom kultursamverkansmodellen är rundabordssamtal och nätverksträffar viktiga källor för Kulturrådets lärande. Under coronapandemin har Kulturrådet utvecklat nya dialogytor med aktörer inom det fria kulturlivet för att öka kunskapen om hur deras förutsättningar förändrats. Barn och ungas tillgång till konst och kultur har varit ett tema i dessa sammanhang. Omvärldsbevakning sker även genom externa nätverk med andra myndigheter. Kulturrådet deltar i Myndighetsnätverket för barn- och ungdomsfrågor och i ytterligare åtta internationella och nationella nätverk som rör frågor om barns och ungas kultur. 39. Kulturdepartementet 2020. 40. Sparrman (red) 2019. 28/60