Barnrätt i praktiken 1
Barnrätt i praktiken 3. Barn och unga har rätt ti
ll konst och kultur Barn och unga har rätt till konst och kultur, men vad innebär det egentligen? Detta kapitel beskriver en rad viktiga aspekter av rätten till konst och kultur och hur den bör tolkas enligt barnkonventionen. De olika perspektiv på rätten till konst och kultur som beskrivs här har alla utgjort viktiga teman i arbetet med BiP-uppdraget och varit återkommande föremål för samtal. Utgångspunkten för tolkningen är barnkonventionen och barnrättskommitténs allmänna kommentarer samt forskning om barns rätt till kultur19 20 allteftersom arbetssätt och kunskap utvecklas och ytterligare rättspraxis om barnkonventionen kommer till stånd. Barns och ungas rätt till konst och kultur är lagstadgad Att konst och kultur är en mänsklig rättighet står i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, samt i Unescos konvention om skydd för och främjande av mångfalden av kulturyttringar. I barnkonventionen finns det flera formuleringar om rätten till kultur men allra tydligast regleras rättigheten i artikel 31: Konventionsstaterna erkänner barnets rätt till vila och fritid, till lek och rekreation anpassad till barnets ålder och rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet. Konventionsstaterna ska respektera och främja barnets rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet och ska uppmuntra tillhandahållandet av lämpliga och lika möjligheter till kulturell och konstnärlig verksamhet samt till rekreations och fritidsverksamhet.21 Artikel 31 är en målsättningsartikel vilket innebär, enligt artikel 4 i barnkonventionen, att staten till fullo ska utnyttja sina tillgängliga resurser för att vidta åtgärder för att genomföra rättigheterna. Enligt artikel 4 ska internationellt samarbete stötta resurssvaga stater i tillämpningen av målsättningsartiklarna, vilket innebär att Sverige, som är en jämförelsevis resursstark nation, har ett visst internationellt ansvar för barns rätt till konst och kultur. Utöver konst och kultur innebär artikel 31 att barn har rätt till vila, lek och fritid. Barnkonventionen förtydligar att barn och unga har samma rätt till konst och kultur som vuxna, men att barns rättigheter särskilt behöver skyddas och beaktas.22 Sedan år 1990 har barnkonventionen varit ratificerad i svensk lagstiftning, och flera av rättigheterna i barnkonventionens skyddas även i regeringsformen och genom annan lagstiftning. I skollagen finns exempelvis skolans demokratiuppdrag och i både läroplanen för förskolan och läroplanen för den obligatoriska skolan tas åtskilligt upp som handlar om rätten till kultur.23 I bibliotekslagen finns kravet att folkbiblioteken särskilt ska uppmärksamma barn och ungdomar, främja deras språkutveckling och stimulera till läsning. . Kulturrådet ser detta som en tolkning som kan komma att revideras 19. Genom de allmänna kommentarerna ger barnrättskommittén vägledning i hur olika artiklar och teman i barnkonventionen ska tolkas. Se www.barnombudsmannen.se/barnkonventionen/allmanna-kommentarer 20. Se exempelvis Ponert och Sonander (red.) 2019, Karlsson Häikiö, Sundhall och Asplund-Carlsson (red.) 2020, Aspán 2020, David 2006. 21. UNICEF Sverige 2009. 22. FN:s kommitté för barnets rättigheter 2013. 23. SFS 2010:800. 21/60