Barnrätt i praktiken 1
Barnrätt i praktiken Kulturrådet har ett stort an
tal uppdrag som på olika sätt handlar om att främja barns och ungas konst och kultur, på fritiden och i skolan, i det fria kulturlivet och i kommunal och regional kulturverksamhet. Enligt Kulturrådets instruktion ska myndigheten integrera ett barn- och ungdomsperspektiv i verksamheten. Dessa uppdrag, liksom det faktum att barnkonventionen är lag, innebär att Kulturrådet har ett starkt mandat för att verka för barns och ungas rättigheter. Det ställer krav på ett aktivt och systematisk barnrättsstrategiskt arbete. Att arbeta barnrättstrategiskt innebär att en verksamhet organiseras, genomförs och följs upp på ett sätt som bidrar till att barn och unga erkänns, respekteras och skyddas som rättighetsbärare. För att arbeta barnrättstrategiskt krävs god kännedom om innehållet i barnkonventionen och en medvetenhet om förutsättningar för olika barns och ungas deltagande i kulturlivet. Kulturrådets medarbetare och sakkunniga i arbets- och referensgrupper har tillsammans en mycket bred och djup kompetens inom dessa områden. Utredningen visar dock att kunskap om barnkonventionen och den praktiska innebörden av barnkonventionen för Kulturrådets uppdrag behöver stärkas. Utredningen visar även att Kulturrådet behöver säkerställa medarbetarnas tillgång till behovsanpassad kompetensutveckling om barnrätt och utveckla möjligheterna till erfarenhetsutbyte. Den typen av arbetssätt kan förväntas bidra till att barnrättsperspektivet får större genomslag i myndighetens beslut och externt riktande insatser. Arbetet med BiP-uppdraget har visat att ett ”barn- och ungdomsperspektiv” tolkats på olika sätt inom ramen för Kulturrådets uppdrag. De olika tolkningarna bidrar bland annat till att det är svårt att få en övergripande bild av vad utfallet av Kulturrådets samlade arbete för barn och unga är, och att följa varför olika resultat uppnås. I det fortsatta arbetet bedömer Kulturrådet att tolkningen av barn- och ungdomsperspektivet bör utgå från barnkonventionen, då barnkonventionens bestämmelser konkretiserar både syftet och de förväntade resultatet av att integrera ett barn- och ungdomsperspektiv. Kulturrådet har under arbetet med BiP-uppdraget sett över hur vi kan bidra till att stärka barns och ungas möjligheter att vara delaktiga och ha inflytande på kulturområdet. Utöver att främja andra aktörers delaktighetsarbete ser Kulturrådet över hur vi kan skapa fler kontaktytor med barn och unga och organisationer som verkar för barns och ungas rättigheter. Vi ser även över hur vi fortsatt kan lyfta fram barns och ungas åsikter om kulturområdet genom våra kanaler. I det fortsatta arbetet med Barnrätt i praktiken vill Kulturrådet hitta en struktur för att samordna arbetet med barns och ungas kultur. Ett sådant utvecklingsarbete kan förväntas leda till större möjligheter för erfarenhetsutbyte mellan olika uppdrag. En tydligare struktur och gemensam målbild underlättar även uppföljning av resultat, vilket kan förbättra möjligheten att synliggöra Kulturrådets samlade påverkan på barns och ungas rätt till konst och kultur. Läget i kommunal och regional kulturförvaltning och kulturverksamhet Utredningen visar att ett stort utvecklingsarbete sker på kulturförvaltningar och inom kulturverksamhet runt om i landet för att utveckla ett barnrättstrategiskt arbete. Det innebär till exempel att förvaltningar och verksamheter genomför utbildningar, tar fram strategier, genomför delaktighetsprocesser med barn och unga och tillsätter ansvariga funktioner för att arbeta med barnkonventionen. Det finns stora skillnader i hur länge kulturförvaltningar och kulturverksamheter har arbetat med att tillämpa barnkonventionen. Det finns även stora skillnader i vilka resurser förvaltningar och verksamheter inom kulturområdet haft att tillgå för att tillämpa barnkonventionen. Sådana skillnader innebär att en del kommuner och regioner har arbetat mer strategiskt och under längre tid än andra med barns rättigheter i kulturverksamhet och därmed utvecklat kunskap och erfarenheter. Det i sin tur innebär att det finns goda möjligheter för andra att ta del av erfarenheterna från dem som kommit 5/60