WE 1
FRAMTIDENS vINNARE äR DE LäRANDE FöRETAGEN Parado
xen är förstås att det är en sanning som alltid har varit sann men som nu är sannare än någonsin. Den bakomliggande förklaringen kan framför allt tillskrivas globaliseringen. Det vill säga att världens länder knyts närmare varandra ekonomiskt, kulturellt och politiskt. Överenskommelser och affärer som ingen tidigare ens tänkte på blev plötsligt möjliga. Människor och företag får kontakt snabbare och på nya sätt. Det som tidigare tog månader och år kan nu genomföras på väldigt kort tid. Datorerna och IT-tekniken har i grunden revolutionerat tillvaron. Lokala och regionala marknader är fortfarande viktiga men när så gott som hela världen ligger öppen blir det verkligen skillnad. Det innebär enorma möjligheter för de företag som håller sig framme i konkurrensen. På motsvarande sätt är hoten uppenbara för de som halkar efter. I den allt mer hårdnade konkurrensen på världsmarknaden är idéerna om det lärande företaget något som allt fler tar till sig. Att skapa organisationer, där lärandet är inbyggt i verksamheternas DNA, ligger högt på agendan för varje företag, som vill fortsätta att vara framgångsrikt. SSG, som specialiserat sig på stöd till företagens Knowledge Management, är i allra högsta grad också ett lärande företag, som stödjer andra i sina läroprocesser. Närmare 70 procent av SSGs försäljning består idag av olika former av utbildningar, där SSG Entre är den ledande stjärnan. 140 000 anställda ute i industrin har idag genomgått SSG Entre. Det är bakgrunden till det spännande temat – »Det lärande företaget« – i detta nummer av WE. Trevlig läsning! jONAS bERGGREN VD, SSG Standard solutions group 3