WE 1
UtbLIck | 2:2013 Det har nu gått nio månader seda
n det då nybildade bolaget National Electrical Vehicle Sweden (Nevs) slöt avtal om att överta Saab Automobils konkursbo. Det Nevs fick var en produktionsanläggning i världsklass med tillhörande fastigheter och verktyg samt IP-rättigheterna till Saabs modell 9-3 och den så kallade Phoenixplattformen, som Saab Automobil tidigare hade utvecklat tillsammans med GM. Nevs träffade också ett licensavtal med Saab AB om rätten att få använda namnet Saab som varumärke på framtidens bilar. Resan därefter har varit hektisk, men mycket lite har synts om bolaget i media. »Ett varumärke är ett löfteserbjudande och vi äger ett varumärke som givetvis har påverkats av konkursen. Eftersom Saab tidigare har brutit mot många löften gör vi nu inga uttalanden eller åtaganden förrän vi är säkra på att uppfylla dem. Det är ett sätt för oss att återskapa förtroendet för Saab som varumärke. Vi fokuserar nu på att implementera affärsplanen«, förklarar Mattias Bergman, vice VD för Nevs. Den första elbilen på gång Målet är fortfarande att under det första halvåret 2014 lansera Saabs första elbil, som bygger på Saab 9-3-teknologier och en nyutvecklad elektrisk drivlina. »Utvecklingsarbetet av vår första elbil har pågått en längre tid i Kina och Japan och efter övertagandet även i Trollhättan. Vi förbereder lansering av 9-3 både med en eldrivlinja och en konventionell drivlina«, säger Mattias Bergman och fortsätter: »Vi kallar inte den nya modellen för 9-3, utan för EC1. Det är en ny Saab, som visserligen är baserad på plattformen 9-3, men med en eldrivlina utifrån en ny egenutvecklad EV(Electrical Vehicle)-teknologi. Den kommer också att finnas tillgänglig med en konventionell drivlina. Såväl interiört, som exteriört och teknologiskt, blir det ett rejält ansiktslyft«, säger Mattias Bergman. I början på nästa år påbörjas också arbetet med nästa bilgeneration, som kommer att bygga på Phoenix-plattformen. På bilden till vänster syns en vision av Phoneisxplattformen som gamla Saab Automobil utvecklade med GM. Nästa generation elbilar I början på nästa år påbörjas också arbetet med nästa bilgeneration, som kommer att bygga på Phoenix-plattformen. Saab är här via sitt systerbolag i Kina – Beijing National Battery Technology – och med hjälp av japanska ingenjörer och japansk teknologi på väg att utveckla en helt ny batterigeneration, som är mindre och har en väsentligt förbättrad prestanda och livslängd. Eftersom batterierna är tunga, arbetar Saab en hel del med att utveckla nya lättviktiga kompositmaterial i grafen och carbo nanofiber. »Vi ska reducera bilens vikt med 50 procent och ändå behålla kvalitet och säkerhet«, säger Mattias Bergman. Visionen är att göra Nevs till en globalt ledande tillverkare av elbilar. Det ska ske genom att kombinera svensk kompetens inom kvalitet och säkerhet med svensk, kinesisk och japansk teknologi, liksom med djup kunskap om världens största bilmarknad Kina. År 2020 beräknas antalet bilar i Kina uppgå till 200 miljoner, varav 20 miljoner förväntas vara elbilar. Fabrik i kina Nevs första delmål är att nå full kapacitet, det vill säga en årsproduktion på närmare 200 000 bilar vid anläggningen i Trollhättan. Därutöver har företaget tecknat avtal med Qingdao i Shandong-provinsen i Kina om ett långsiktigt samarbete. Qingdao har genom en riktad nyemission och två miljarder kronor blivit ägare till 22 procent av aktierna i Nevs. Tillsammans kommer Nevs och Qingdao bilda ett gemensamt bolag och bygga en kompletterande fabrik i provinsen när fullt kapacitetsutnyttjande har nåtts i Trollhättan Qingdao blir också navet för Nevs satsning på Kina som marknad. Staden Qingdao på den kinesiska östkusten har nio miljoner invånare och Shandongprovinsen knappt 100 miljoner invånare. Ett helt nytt företag Nevs närmaste utmaning är att ur askan efter konkursen bygga ett helt nytt företag. »Vi har tagit över ett konkursbo, där vi har haft förmånen att kunna plocka russinen ur kakan. Det finns mycket i den tidigare kompetensprofilen som är bra, men mycket som behöver kompletteras, som till exempel kunskap om elbilar. Det handlar om att komplettera och utveckla den kompetens vi har och få in ny kompetens med fokus på teknik, försäljning, standardisering och hur vi bygger ekosystemen runt omkring«, säger Mattias Bergman. Fokus på knowledge Management Ett grundläggande arbete för att mejsla fram det nya bolagets framtida värderingar pågår i takt med att management blir komplett. Nya rekryteringar pågår hela tiden parallellt. »Vi är ett mer globalt företag än vad Saab Automobil var. Det låter kanske konstigt med GM som tidigare ägare. Vi har människor från skilda nationaliteter och bakgrunder, som jobbar i olika funktioner i bolaget. Det är också viktigt för oss att ha detta globala perspektiv när vi rekryterar och utvecklar vår personal«, säger Mattias Bergman. Att hitta och förstå var kunskapen finns har varit en utmaning för Nevs. › 37