Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 Projektexempel och inte
rvjuer Nedan följer exempel på några svenska organisationer som har fått stöd under programperioden. Projekten nedan utgör endast exempel och övriga projekt som har beviljats medel är lika relevanta, betydelsefulla och intressanta. Skånes dansteater Fine Lines, koreografi Roser López Espinosa, producerad av Skånes Dansteater. Foto: Tilo Stengel. Syftet med det europeiska samarbetsprojektet Europe Beyond Access är att ge fler europeiska danskonstnärer med och utan funktionsvariationer möjlighet att utvecklas inom dans och koreografi genom att lyfta den inkluderande scenkonstens betydelse för dansens utveckling. Projektet vill lyfta europeiska danskonstnärer med funktionsvariationer genom glastaket. Projektets deltagare har byggt upp en europeisk publik som intresserar sig för nya, högkvalitativa konstnärliga verk av europeiska artister med funktionsvariationer. Det är viktigt att skapa en större förståelse inom scenkonstområdet för dessa frågor. Det har varit viktigt att lära känna varandra genom möten och workshops och att dela med sig av gemensam kunskap och erfarenhet till andra, inte minst till likasinnade organisationer i Europa. Sju organisationer ingår i projektet: gästspelshus, kulturhus, dansfestivaler och stadsteatrar och British Council från Grekland, Italien, Tyskland, Serbien, Storbritannien och Nederländerna. Alla har arbetat länge med frågor kring funktionsvariationer; ingen är nybörjare. Det finns mycket erfarenhet och upparbetade nätverk inom varje organisation, säger Tanja Mangalanayagam, projektledare på Skånes Dansteater. Skånes Dansteater har arbetat länge med dessa frågor och ser det som en strategisk uppgift som handlar om konstens förnyelse. Skånes Dansteater har bidragit till en internationalisering för danskonstnärer med funktionsvariationer. Det är viktigt att dessa konstnärer kan producera verk och sedan visa dessa, träffa andra internationella konstnärer och ta del av varandras arbeten och föreställningar, säger Tanja. Det handlar även om publikutveckling, om att hitta större nätverk, och om att hitta en publik med 107/164