Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 100 80 60 40 20 2,8 0 J
a Figur 16. Har stödet hjälpt er nå ut internationellt? Procent. Ett annat vanligt svar bland respondenter är att stödet från MEDIA ger projektet en kvalitetsstämpel som underlättar att knyta till sig samproducenter, partners och andra nationella och internationella finansiärer (fonder, tv-kanaler, säljagenter, distributörer m.m.). Kvalitetsstämpeln från MEDIA medför en respekt för projektet, framkommer det i svaren. Stödet från MEDIA ökar också synligheten hos projektet och ökar därför värdet ur ett PR- och marknadsföringsperspektiv. Andra viktiga faktorer som respondenter nämner är bland annat att stödet från MEDIA tillåter projektet en större integritet, då kommersiella krafter inte kan påverka i tidiga skeden, vilket lett till en högre verkshöjd och på så vis gjort det intressant för en internationell marknad. Viktigt att lyfta fram är att respondenter från dokumentärfilmsbranschen menar att utvecklingsstödet är helt avgörande för projektets chanser att nå ut internationellt – då det höjer kvaliteten så pass mycket. Detta svar går även i linje med det som getts uttryck för i våra intervjuer med stödmottagare – att det finns begränsade möjligheter till så stora utvecklingsstöd utanför Kreativa Europa. Distributionsstöd För distributörer finns två olika stöd från MEDIA. I Sverige finns 10 verksamma distributörer som kontinuerligt söker stöd från MEDIA, hälften av dessa har besvarat enkäten. De distributörer som har svarat är en blandning av de största importörerna av europeisk film och några som är något mindre. Då hälften av samtliga relevanta distributörer har besvarat enkäten anses urvalet vara representativt. Distribution automatisk Det automatiska stödet har som syfte att främja och stödja transnationell distribution av nya europeiska filmer genom att erbjuda fonder till distributörer baserat på antal biovisningar. Summan som erhålls i fonden återinvesteras i filmfinansiering, samproduktion eller marknadsföring av nya icke-nationella europeiska filmer. Respondenterna tillfrågades om vad de har återinvesterat i under perioden och svaren var överensstämmande mellan respondenterna. Överlag går ungefär hälften till filmfinansiering (minimum guarantees) och hälften till marknadsföring och lansering av nya filmer. Återinvestering i samproduktion är ett mer osäkert alternativ att använda fonden på som också återspeglas i svaren då ingen distributör har valt att göra detta (figur 17). Nej 97,2 137/164