Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 till gäster kopplade ti
ll filmerna, stödet kunde inte ätas upp av annat som till exempel administration. De första stöden gjorde en stor skillnad för oss eftersom vi kunde öka vår budget betydligt, säger Mirja. – När det gäller marknadsstödet sökte vi det innan vi sökte festivalstödet men fick då avslag, berättar Cia. På den tiden var marknaden mest en nordisk angelägenhet men vi växte och några år senare fick vi en naturlig tillväxt på den europeiska sidan, det kom fler och fler projekt från olika länder och publiken strömmade till. För 2016 års upplaga beviljades ansökan och då blev det möjligt att satsa på att utveckla programmet, en process vi fortfarande arbetar med. Stödet från MEDIA har gjort att TV Drama Vision har kunnat växa och bli så pass viktig för branschen som den är idag. Vårt spin-off projekt Nostradamus interagerar nära med TV Drama Vision och är en stor tillgång för att plocka upp nya trender, trender som utgör en betydelsefull del i det program vi presenterar. Både festivalen och marknaden samarbetar europeiskt. För TV Drama Vision är samarbetet med andra marknader innehållsmässigt mycket givande. De olika marknaderna i Europa utbyter idéer för att få ett så varierat program som möjligt, de kan plocka upp aktuella ämnen och ta upp dem på olika sätt. För festivalen innebär samarbetet mer en praktisk fråga när det gäller filmer, gäster och programsättning. – Även om vi samarbetar är konkurrensen mellan tv-marknaderna stenhård, vi behöver vara innovativa och ligga steget före. I år när vi körde digitalt såg man tydligt att deltagarna kom för innehållet. Vissa marknader i Europa kan till större del leva på att alla är där, man kommer dit för att träffas. I Göteborg med snålblåst mitt i vintern är det inte så kul, hit åker man för att få med sig någonting hem. Även festivalen hade i år en digital upplaga som blev mycket lyckad, med en större publik än någonsin tidigare. De digitala upplagorna krävde enormt mycket planering, det är svårt att få folk att hålla uppe intresset på samma sätt som när man ses fysiskt och de kan aldrig ersätta det fysiska mötet. I framtiden blir nog både festivalen och marknaden en blandning av fysiskt och digitalt, menar Cia och Mirja – och för stödet från MEDIA ses det som något positivt, det öppnar möjligheten för att ännu fler får tillgång till det stora utbudet. Little Joe. © Folkets Bio. Folkets bio Kreativa Europa MEDIA har två distributionsstöd. Det automatiska stödet har som syfte att främja och stödja transnationell distribution av nya europeiska filmer genom att erbjuda fonder till distributörer baserat på antal biovisningar. Summan som erhålls i fonden återinvesteras i filmfinansiering, 115/164