Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 College of Art i London
, Fundació Antoni Tàpies i Barcelona, Vilnius Academy of Arts, Museet for Samtidskunst i Roskilde och ENSAD i Paris. Aktiviteterna inom projektet främjar dialog och erfarenhetsutbyte och för samman olika delar av samhället genom konst och kultur, för att förebygga och öka förståelsen för hur konfliktfyllda situationer uppstår. Aktiviteter och erfarenheter från 4Cs ger deltagarna möjlighet att förvärva nya professionella färdigheter i olika sammanhang som präglas av kulturell och språklig mångfald. Aktiviteterna sträcker sig från workshops, medlingslaboratorier, konferenser, sommarskolor, utställningsprojekt, resor, filmprogram och en onlineplattform. Inkludering av personer och grupper med olika erfarenheter uppmuntras genom deltagande och medskapande. – Tensta konsthall är förmodligen landets mest internationellt uppkopplade och samtidigt lokalt inbäddade institution. Vi samarbetar med andra i nästan allt vi gör och faller väl in i det Kreativa Europa fokuserar på, men det är något vi jobbat med länge, säger Tensta konsthalls tidigare chef Maria Lind. Tensta konsthalls viktigaste uppgift är att visa samtidskonst och vi vill ta fram olika aspekter ur den. Konsten idag är mångfacetterad och tar sig an fenomen och frågeställningar som alla som lever idag känner till och även erfar. Isolated Cinema, Pater Noster. © Göteborg Film Festival. Göteborg Film Festival Göteborg Film Festival har varit framgångsrikt när det gäller Kreativa Europa MEDIA. Själva festivalen mottog det första festivalstödet redan 2011 och kan fira tio år av kontinuerligt stöd. Deras marknadsdel TV Drama Vision firar nu fem år eftersom de stöttades för första gången år 2016. Även festivalens VOD-kanal Draken film mottog stöd under fyra år, först för skapandet av kanalen och sedan för marknadsföringen av den. Vi har träffat festivalens VD Mirja Wester och Cia Edström, branschchef och ansvarig för TV Drama Vision som berättar om bakgrunden till första ansökan och vad stödet har tillfört till deras verksamhet. – Vi funderade länge på om vi ville ha stöd från MEDIA eftersom vi oroade oss för att vi skulle bli alltför styrda av de krav på europeiskt innehåll som ett stöd innebär. Men efter att ha träffat handläggarna som uppmuntrade oss fick vi i väg vår första ansökan som beviljades. – Det visade sig vara en rätt satsning, det var första gången vi fick stöd som var riktat till filmurval och 114/164