Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 samarbetet i projektet
fungerade, vilket även speglas i de öppna svaren. Flera av respondenterna beskriver välfungerande samarbeten som överträffade förväntningarna. Effekterna av Covid-19 återkommer och har påverkat och försvårat samarbetet för de som driver projekt i programperiodens slut. Stabila grupper och bra ledarskap Många respondenter framhäver vikten av bra och öppen kommunikation samt utmärkt projektledarskap. Flera projekt har pågått under lång tid och grupperna upplevs som stabila. Det kan ibland finnas språkliga eller kulturella hinder, men det beskrivs aldrig som ett problem. Många partners beskrivs som mycket engagerade och dedikerade med ett stort intresse av att lära känna varandra och dela metoder. Några respondenter nämner även långsiktiga kontakter som har utvecklats efter projektet. Det påpekas även att arbetet i projektgrupperna har varit strukturerat och flera respondenter nämner gruppdynamiska läro- och utvecklingsprocesser. Konflikthantering Vissa partnerskap har dock haft en del svårigheter. Svårigheterna handlar om bristande delaktighet och olika ambitionsnivåer, där graden av erfarenhet skiljer sig åt mellan deltagarna. En respondent beskriver en mer djupgående konflikt och hur projektet lyckades hantera den. Denna grupp hade en öppen och tät löpande kontakt med EACEA i Bryssel som var mycket hjälpsam och stöttade parterna. EACEA skickade även en representant som deltog i det sista projektmötet. Idé- och erfarenhetsutbyten Respondenterna nämnde aspekter som att det har varit ”mycket givande utbyten både konstnärligt och kulturellt” och att det har varit ”enormt viktigt (…) att ha kollegor ute i Europa som vi enkelt kan gå i dialog med för att utveckla (…) festivalen”. Någon tar upp vikten av att befinna sig i ett sammanhang, att ge varandra idéer, stöd och råd, och att tillsammans stödja konstnärer och ta ett ansvar för sektorn. Flera tar upp värdet av erfarenhetsutbyten: ”Vi lärde oss massor av varandra; vad som är våra likheter, vad som skiljer oss åt och vad vi kan adaptera till våra egna organisationer. Vi lärde oss om hur kultursektorn fungerar i våra olika länder, våra skådespelare tog med sig nya praktiska verktyg och en lustfylldhet kring att få chansen att gästspela utomlands men också att möta likasinnade i andra länder. Projektet stärkte vårt europeiska nätverk, självklart mellan de tre deltagande organisationerna, men också i förhållande till att knyta kontakt med liknande verksamheter i andra länder. Det nätverket har vuxit och förstärkts sedan projektet avslutades och är viktigt inte bara ur vårt perspektiv, utan ur ett europeiskt perspektiv.” En annan respondent sammanfattar de positiva erfarenheterna med projektet i att de fått oerhört mycket ny kunskap och nya erfarenheter samt att de stärkte deras professionella färdigheter och kapacitet gällande projektledning, kommunikation och administration. De beskriver även att de har lärt sig väldigt mycket om att arbeta tillsammans med partners från olika sociala, politiska och finansiella realiteter och att de har fått en ovärderlig förståelse för alla nyanser av vad kollektivt samarbete innebär. Nätverk & kontakter Nätverksstödet beskrivs som en grund för organisationens arbete genom vilket de bedriver kapacitetsbyggande verksamhet för nätverkets medlemmar. Flera respondenter beskriver att det europeiska samarbetet har varit mycket betydande för att skapa nya internationella kontakter. En annan skriver att deras professionella nätverk har stärkts, att det har varit fantastiska år och att de har lärt sig mycket om olika tekniker. Administration De flesta är kritiska till den administrativa delen som beskrivs som tung: ”Det svåra har varit mängden byråkratisk administration och att alla länder har olika system som ska redovisas inom samma 129/164