Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 funktionsvariationer so
m tar del av scenkonst. Skånes Dansteater har arbetat hårt med frågor som vem som får ta plats på scen. Det är viktigt att få den traditionella danspubliken att upptäcka den inkluderande dansen. Att skapa en samsyn om att den inkluderande dansen innebär möjligheter till konstnärlig förnyelse och utveckling har varit en avgörande ingång för projektet. Olika kroppar på scenen utvecklar dansen som konstform och det normbrytande är en möjlighet som bidrar till konstnärlig utveckling. Arbetet har genomsyrat hela Skånes Dansteaters verksamhet. Det har satt spår och påverkat dansområdet. Skånes Dansteater har även arbetat med policyutveckling. De arbetar på att ta fram ett manifest för en mer inkluderande scenkonst. Ett annat oväntat resultat i arbetet med att driva de här frågorna, är att ett nytt nätverk har skapats. Under ett nätverksmöte i Holland 2019 bildades nätverket European Arts & Dance Disability Cluster. Kunskapen och nätverket har använts effektivt och strategiskt för att driva förändringsarbete i större sammanhang, exempelvis inom den europeiska satsningen på utveckling inom scenkonstfältet, Perform Europe, för att bidra till ett långsiktigt förändringsarbete. @ Stora Teatern. Stora Teatern Stora teatern i Göteborg ingår i ett fyraårigt europeiskt samarbetsprojekt Be SpectACTive. Tillsammans med 19 europeiska partnerorganisationer från Italien, Portugal, Slovakien, Ungern, Belgien, Spanien, Kroatien, Irland, Österrike, Slovenien, Frankrike, Tjeckien, Rumänien, Spanien och Serbien, undersöker de hur de kan arbeta för att publiken kan få en mer aktiv publikupplevelse och ge publiken en mer central roll genom aktiviteter, utvärderingar och processer kring idéskapandet. Dessutom finns följeforskare som utvärderar projektet. Projektets mål är att undersöka olika praktiker för att engagera publiken. Hur kan man arbeta med kreativ publikutveckling? Hur ska åskådarna ges en mer dynamisk roll och en ökad delaktighet? Vilka strategier främjar detta mål och vilka aktiviteter bidrar till detta? För att hitta en närmre relation till publiken arbetar Stora Teatern med att inkludera den mer aktivt i beslut, urval eller programläggning. Det är frågor som producenter eller curatorer vanligtvis arbetar med, berättar Sarah Melin, producent och curator på Göteborgs dans- och teaterfestival och Stora Teatern. Alla samarbetsparter i projektet arbetar med egna publikgrupper. Storleken på dessa grupper varierar mellan 10–30 personer. I dialog med dessa grupper arbetar de praktiskt för att testa konkreta metoder. Dessa grupper får exempelvis möjlighet att påverka delar av programmet. 108/164