Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 • Att utveckla nya arbe
tssätt samt kunskaper och färdigheter spelar dock en betydligt större roll för aktörer som deltagit i Kreativa Europa Kultur än för deltagarna i MEDIA. • Respondenter i båda undersökningarna anger att utveckling av nya och stärkning av befintliga nätverk/partnerskap spelat en viktig roll för deltagandet. • När det gäller upplevda mervärden av att delta i Kreativa Europa finns det liknande mönster i det första frågebatteriet, där mervärden kring samverkan, nätverk och partnerskap får höga medelvärden i de båda undersökningarna. • Respondenter i båda enkäterna anger lägst medelvärde för att deltagandet i projekten har lett till en ökning av konstnärers och yrkesverksammas möjligheter att verka utomlands. • I det andra frågebatteriet syns återigen det mer ekonomiska perspektivet bland deltagarna i MEDIA. Bland dessa respondenter ges en stärkt långsiktig kapacitet hos organisationen högst medelvärde och därefter följer möjlighet att få annan/ytterligare finansiering för projektet. Deltagarna i Kultur ger dock högst medelvärde till mervärden i form av ökad kunskap bland deltagare om andra kulturer och att nå ut till ny publik/nya målgrupper. • I båda undersökningarna hamnar dock mervärden kring att nå ut till barn och unga respektive personer med funktionsnedsättning lägst i det andra frågebatteriet. • Resultaten i det tredje frågebatteriet kring mervärden är snarlika mellan de båda undersökningarna, men deltagarna i Kreativa Europa Kultur ger generellt högre medelvärden för de olika aspekterna. Där deltagarna i MEDIA ger högst medelvärde för utvecklingen av organisationens strategiska arbete har respondenterna i kulturenkäten högst medelvärde för mervärdet ökad kunskap om projektledarskap och strategiskt arbete. Vi ser alltså flera likheter i svaren, men också vissa skillnader. En del av dessa skillnader kan troligen förklaras av att stöden skiljer sig åt i karaktär samt de olika aktörernas organisationsformer och förutsättningar. I Kreativa Europa Kultur ställs i samtliga stödformer, utom stödet för översättning- och spridning av europeisk skönlitteratur, krav på samarbete med andra länder, där de omfattande fleråriga (max 4 år) projekten måste genomföras tillsammans med samarbetspartners i andra länder. Deltagarna i MEDIA är i regel mer kommersiellt inriktade produktionsbolag, medan deltagarna i Kultur är en bred mängd olika typer av aktörer (ideella föreningar, företag, institutioner, regioner, kommuner och universitet). Till skillnad från MEDIA ingår de inte i samma utsträckning i en kommersiell bransch och därför möjligen värdesätter vissa andra delar av deltagandet i Kreativa Europa högre. Stöden som söks genom Kreativa Europa MEDIA är även mer inriktade på produktion och marknadsföring än vad kulturdelen är. MEDIA är i hög grad utformat för att stödja Europas audiovisuella industrier, medan Kultur ska stödja såväl kommersiell som icke-kommersiell kulturell och kreativ verksamhet. Statistik om europeiska samarbetsprojekt med svensk medverkan Kulturrådet har nedan sammanställt statistik baserad på samtliga ansökningar med svensk medverkan i europeiska samarbetsprojekt för programperioden 2014–2020. 143/164