Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 en pilotinspelning. Den
kunde vi göra precis som vi ville tack vare stödpengarna – precis som vi ville att serien skulle bli. Tack vare den inspelningen sålde projektet in sig självt. Alla ville vara med – alla som såg piloten blev helt tagna och sa att det var det bästa de sett på länge. Så den piloten blev helt avgörande. – Nu är serien en av de mest sedda de senaste tio åren på SVT och har fått jättefin kritik och tittarsiffror i hela Norden. Det är ju svårt att säga hur det hade blivit utan stödet, men det var verkligen viktigt. Även på bolagsnivå har stöden varit viktiga, berättar Martin. – De har stärkt vår position och hjälpt oss samarbeta med producenter i Europa. Vi har kunnat driva fler projekt längre i utvecklingen. Det har i längden inneburit att produktioner blivit av eller att man avsevärt höjt kvalitén. – Det har också gjort att vi vågat satsa på nya upphovspersoner, som har varit viktigt både för oss och dem. Annars hade vi kanske gått på det säkra eller billiga alternativet. Men om man får pengar som nu, då blir det lättare att våga satsa och ta större kreativa risker, avslutar Martin. © Image & Form International AB Image & Form Brjann Sigurgeirsson startade spelstudion Image & Form redan 1997 men det var först 2010 som studion började utveckla spel för egen räkning och lyckades redan efterföljande år få sitt första stöd från Kreativa Europa MEDIA. Från 2011 och framåt har Image & Form beviljats stöd flera gånger. – Stöden har inneburit ett sätt att våga satsa och lyckas. Det har också gett ”meta”-effekter på det sättet att vi kunnat använda intäkter från spel för att åka på mässor och nätverka. Brjann har också blivit inbjuden att föreläsa i England och Polen för att berätta om hur de lyckats med ansökningar och varför de tycker att Kreativa Europa ger en bra boost för europeiska spelprojekt. – Jag tror att de tillfällena har gett ringar på vattnet och lett till fler möjligheter att föreläsa kring 118/164