Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 ram. EU-momsreglerna fö
r icke momspliktiga organisationer är oklara och vi får olika svar från olika Skattemyndigheter.” Några efterlyser bättre administrativt stöd från lokala, regionala och nationella instanser. Utmaningar på grund av Covid-19 Covid-19 påverkade arbetet för de som genomförde projekt år 2020. Det gjorde det svårt att genomföra planerade aktiviteter och innebar att aktiviteter fick skjutas upp. Flera respondenter anger att det hade blivit ännu bättre samarbete och nätverk för framtiden om de hade kunnat mötas fysiskt. Det togs upp att djupare diskussioner och informellt nätverksarbete blir svårare när de bara träffas digitalt. En respondent uppger att den efter projekttiden upplever att de har saknat ett system för att dela erfarenheter med andra projektdeltagare och kunna lära tillsammans för att göra ännu bättre projekt i framtiden, ett slags alumninätverk. Respondenternas upplevelser av Kreativa Europa Desk Sverige - Kultur Respondenterna fick i enkäten beskriva hur de upplevde Kreativa Europa Desk Sverige – Kulturs (Kulturrådets) tjänster och vad som kan utvecklas i kontaktkontorets verksamhet. Respondenterna efterlyser praktisk hjälp med redovisning och administration, arbetsuppgifter som i dag inte ingår i deskarnas uppdrag från Europeiska kommissionen. Flera behövde mycket hjälp när de skrev ansökan, framför allt de som ansökte för första gången. Hjälpen från desken beskrivs som ”avgörande” och något som bör ”finnas kvar och utvecklas vidare”. Projektledarna uppger att de behöver stöd i att tolka vad EU efterlyser i den omfattande rapporteringen. De är också angelägna om budgetrådgivning när de söker, även när det gäller rådgivning om skatteregler inom EU. Respondenterna önskar även större mediebevakning av och rapportering om de svenska projekten. Sammantaget ger svaren en tydlig indikation på att Kulturrådets arbete med Kreativa Europa Desk Sverige - Kultur är välfungerade och mycket uppskattat och viktigt för sökande när de utarbetar en ansökan. Respondenternas råd till blivande deltagare Respondenternas fick även möjlighet att ge konkreta råd och tips till aktörer som vill delta i europeiska kultursamarbeten, men som ännu inte deltagit i något samarbete. De angivna råden gäller följande: Avsätt tid En återkommande rekommendation är att avsätta mycket tid till ansökan och till att läsa igenom alla stödjande dokument från EACEA grundligt. Sökande behöver vara beredda på att omarbeta ansökan exempelvis för att kunna leverera tidskrävande statistik. Eftersom redovisningen upplevs som ”otroligt tidskrävande” behöver denna planeras väl och i god tid. Tid och pengar behöver avsättas för det administrativa arbetet och en professionell ekonomistyrning är att rekommendera. Ett annat tips är att ta hjälp av mer erfarna aktörer, exempelvis tidigare projektägare. Eftersom arbetsrätten skiljer sig åt inom EU är det viktigt att sätta sig in i arbetsvillkor och dylikt i samarbetsländerna. Ekonomisk beredskap När det gäller ekonomin är det viktigt att ha alla ekonomiska förutsättningar klara innan projektet startar eftersom flera respondenter anser att processen att finna medfinansiering inte kan börjas tidigt nog. Det kan också finnas skäl att ha en buffert för oförutsedda kostnader. Partnerskap viktiga Flera respondenter lyfter partnerskapen som viktig framgångsfaktor för projekten. Det finns fördelar med att bygga nätverk innan övrig planering påbörjas och att hitta partners och utveckla projektidé130/164