Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 samproduktion eller mar
knadsföring av icke-nationella europeiska filmer. I det selektiva stödet går minst sju distributörer från olika länder ihop och ansöker om täckning av kostnaderna för biograflansering av en och samma icke-nationella film. En säljagent agerar koordinator för gruppen. Folkets bio startade 1973 för att filmer som inte den kommersiella branschen ville visa skulle få möjligheten att möta en publik. De distribuerar kvalitetsfilm och har 20 egna biografer runt om i landet. Som distributör har organisationen mottagit stöd från Kreativa Europa MEDIA under många år och biograferna tillhör alla nätverket Europa Cinemas som fördelar stöd de erhållit från MEDIA till sina medlemsbiografer. – Vi verkar i en arena som har för lite pengar och vi vill distribuera icke-nationella europeiska filmer, det är viktigt för att vi ska få ett diversifierat utbud i Europa. För att det ska vara möjligt måste vi få lite ekonomisk hjälp, säger Rose-Marie Strand på Folkets bio. – Folkets bio köper in 10–12 utländska filmer, 6-8 svenska filmer samt 4-5 barnfilmer per år, och med det selektiva distributionsstödet kan vi addera lite marknadsföringspengar till mellan 3-5 av de utländska filmerna och en större budget, det gör mycket för synligheten. Antalet selektiva titlar är beroende av om säljagenterna lyckas formera en grupp. – I tillägg till det selektiva stödet har vi varje år omkring en halv miljon kr i vår automatiska pott som vi vet att vi kan disponera på filmfinansiering och på marknadsföring av ytterligare två till tre titlar. Skulle vi inte ha den potten skulle vi inte kunna vara med och tävla om de mer högprofilerade kvalitetsfilmerna. Då skulle vi hamna längre ner i hackordningen och få ta det som ingen vill ha, vilket inte betyder att det är dåligt men som distributörer måste vi ha några högprofilerade filmer annars kommer inte publiken. Det automatiska stödet gör att vi kan köpa in lite större icke-nationella europeiska filmer, avslutar Rose-Marie. PUSH Regi Fredrik Gertten, producent Margarete Jangård. © WG Film. WG Film Malmöbaserade produktionsbolaget WG Film har sökt och mottagit många Kreativa Europa MEDIA-stöd genom åren. Bara under den senaste programperioden 2014–2020 har de fått utvecklingsstöd för paket av flertalet filmer, så kallad slate, tre gånger och ett stöd till tv-produktion för dokumentären Jozi Gold. WG står bakom internationellt erkända dokumentärfilmer som Bananas, Bikes vs Cars och nu senast Push – alla stöttade av Kreativa Europa MEDIA. 116/164