Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 • stödja visande och me
dskapande av kulturella och/eller audiovisuella verk i hela Europa, • erbjuda möjlighet till samarbete med organisationer inom andra sektorer för att stimulera en mer omfattande, snabbare, effektivare och mer långsiktig lösning på denna globala utmaning. För att söka stöd behövde organisationer i Europa gå samman och bilda ett partnerskap bestående av minst tre organisationer baserade i minst två olika länder i Europa. Partnerskapet skulle bestå av minst en huvudsökande och två partnerorganisationer. Organisationerna skulle vilja skapa och utforska initiativ för att stödja integrationen av flyktingar och även dela med sig av sina erfarenheter och resultat. Partnerskapet kunde omfatta organisationer från de kulturella och kreativa sektorerna, men även från andra sektorer som exempelvis humanitära organisationer, organisationer inom offentlig sektor, utbildning, hälso- och sjukvård, det sociala området etc. Stöd kunde sökas om minst 100 000 euro och högst 200 000 euro. Totalt 80 procent av kostnaderna täcks av EU-stödet och resterande 20 procent av totalbudgeten går konsortiet in med tillsammans. Projektet kunde pågå i längst 24 månader. Bedömningskriterierna var relevans för projektet och tillhörande strategier (40 poäng), kvaliteten på projektets innehåll och verksamhet inom det kreativa partnerskapet (30 poäng) och projektets spridning och potentiella inverkan (30 poäng). Stöd för att sammanlänka kultur och audiovisuella medier genom digital teknik (Bridging culture and audiovisual through digital) År 2019 och 2020 genomförde EACEA och DG EAC två pilotutlysningar för att testa nya stödformer som ingår i Kreativa Europa 2021–2027. Inom initiativet Creative Labs, som fokuserar på utveckling av kulturella och kreativa näringar och sektorsövergripande samarbete mellan kultur och audiovisuella medier i Europa, genomfördes två utlysningar om stöd för att sammanlänka kultur och audiovisuella medier genom digital teknik. Syftet med stödet är att stödja innovativa projekt där aktörer inom kultur och audiovisuella medier samarbetar och skapar eller distribuerar kulturellt och kreativt innehåll med hjälp av digital teknik, exempelvis virtual reality. Stödet ger möjlighet att testa nya sektorsövergripande sätt att distribuera, tillgängliggöra och finansiera kultur. Projekt som utforskar nya och sektorsövergripande metoder när det gäller finansiering, spridning och kommersialisering av kreativa och konstnärliga verk kan ges stöd. Projekten ska samla olika typer av kompetens inom olika delsektorer inom de kulturella och kreativa sektorerna för sektorsövergripande samarbete. Projektet måste innehålla aspekter gällande audiovisuella medier och ny teknologi och implementeras i minst en av delsektorerna utgivningsverksamhet, museer, scenkonst och/eller kulturarv. Fokus för projekten ska vara att: • Tillämpa ett problemlösande tillvägagångssätt där utmaningar för de kulturella och kreativa sektorerna adresseras. • Publiken och användarupplevelsen/publikupplevelsen är betydelsefulla för problemformuleringen. • Teknologi är en möjliggörare för att adressera problemen, men inte ett mål i sig. • Utforska innovativa sätt att skapa, distribuera och marknadsföra kulturellt och kreativt innehåll. Minsta bidragssumma att söka är 300 000 euro och EU-stödet kan utgöra högst 60 procent av den totala projektbudgeten. Bedömningskriterierna för utlysningen är följande: Relevans och europeiskt mervärde (40 p), kvaliteten på innehåll och aktiviteter (20 p), effekter och spridning av projektets resultat (20 p) samt organiseringen av projektteamet och partnerskapet (20 p). Två utlysningar genomfördes under programperioden 2014–2020. 21/164