Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 Ny kunskap, nya arbetss
ätt Samverkan mellan deltagande EU-länder Utveckling av nya nätverk/partnerskap Stärkning av befintliga nätverk/partnerskap Breddning av organisationens utbud och verksamhet Utveckling av det konstnärliga arbetet inom organisationen Ökning av konstnärers och yrkesverksammas möjligheter att verka utomlands 0 20 40 60 Mycket liten utsträckning 80 100 Ganska liten utsträckning Varken liten eller stor utsträckning Ganska stor utsträckning Mycket stor utsträckning Figur 5. I vilken utsträckning har er medverkan i Kreativa Europa bidragit till ett mervärde när det gäller följande? Andelar för respektive svarsalternativ. Procent. N=32–34. När det gäller mervärden som rör publik/målgrupper, finansiering och kunskap om andra kulturer visar figur 6 att ökad kunskap bland deltagare om andra kulturer än den egna och att nå ut till ny publik/nya målgrupper är de aspekter som får högst medelvärde, 3,9 vardera. En lägre grad av mervärde uppges deltagandet ha gett avseende att nå barn och unga och personer med funktionsnedsättning samt en stärkt långsiktig ekonomisk kapacitet i organisationen. Dessa aspekter får medelvärden under 3. Nå ut till ny publik/nya målgrupper Ökad kunskap bland deltagare om andra kulturer än den egna Ökning av befintlig publik/målgrupp Möjlighet att få annan/ytterligare Stärkt långsiktig ekonomisk kapacitet hos organisationen Nå personer med funktionsnedsättning Nå barn och unga 0 1 2 3 4 5 Figur 6. I vilken utsträckning har er medverkan i Kreativa Europa bidragit till ett mervärde när det gäller följande? Medelvärde utifrån skalan 1–5 där 1=mycket liten utsträckning och 5=mycket stor utsträckning. N=34. Respondenternas upplevda mervärde av att få ökad kunskap om andra kulturer bland deltagarna illustreras även i figur 7. Figuren visar bland annat att nästan 4 av 10 respondenter upplever att finansiering för projektet 126/164