Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 Ytterligare effekter av
Kreativa Europa-programmet Utöver de direkta effekter som stöd från Kreativa Europa ger bolag och projekt som hittills presenterats och diskuterats i texterna är det minst lika viktigt att lyfta fram de indirekta effekterna av programmet. Stöd till fortbildningar Förutom de stöd vi lagt fokus på i enkäten finns till exempel stöd till fortbildningar. Flera av de stora utbildningarna i Europa har stöd, bland annat producentkurserna EAVE (European Audiovisual Entrepreneurs), ACE Producers och Eurodoc (riktad mot dokumentärproducenter). Alla ovan nämnda utbildningar är bland de största och mest välrenommerade i Europa som är oerhört uppskattade av branschen. Stöden de mottar från Kreativa Europa tillåter dem att växa samtidigt som de håller den höga kvaliteten som de blivit kända för. Deltagande i utbildningar, festivaler och marknader Varje år deltar hundratals svenska yrkesprofessionella inom den audiovisuella industrin i utbildningar, festivaler och marknader som arrangeras med stöd från Kreativa Europa. I enkäten har knappt hälften svarat att de deltagit i en kurs stöttad av Kreativa Europa (44,2 procent) – där de vanligaste kurserna varit just EAVE, ACE Producers och Eurodoc. Utöver dessa har en representant för en festival deltagit i en kurs ämnad att utveckla festivaler och en representant från en VOD-kanal deltagit i en kurs med fokus på VOD-kanalers arbete. Bland de mest besökta marknader och festivaler har respondenter angett Berlinale, Cannes International Film Festival och Göteborgs Internationella Filmfestival – samtliga med stöd från Kreativa Europa och bland de viktigaste i Europa. På de flesta festivaler och marknader finns också representanter från European Education and Culture Executive Agency (EACEA) på plats. EACEA är handläggarorganisationen som är ansvariga för EU-bidragen till utbildning, kultur, audiovisuella frågor, idrott, medborgarskap och frivilligarbete där Kreativa Europa ingår. Det är då möjligt att boka personliga möten med representanter och en majoritet av respondenterna (53,8 procent) har utnyttjat den möjligheten i snitt 5 gånger (antal möten). MEDIA:s monter på festivaler och marknader – Media Stands På ett flertal festivaler och marknader finns ett dedikerat utrymme där deltagare som registrerat sig via Media Stands (stödmottagaren som arrangerar och ansvarar för montern) får tillgång till personliga mötesplatser, låsta förvaringsutrymmen, kaffebar, wifi, reducerad ackrediteringskostnad (i vissa fall) och en mängd andra förmåner. När respondenterna tillfrågades om de besökt denna monter där den funnits svarar hela 86,5 procent ja. Dock är siffran lägre när det kommer till respondenter som faktiskt registrerat sig via Media Stands – och därmed får tillgång till alla förmåner. Endast 25 procent har registrerat sig, hela 50 procent har inte gjort det och 25 procent svarar ”vet ej” som kan tyda på att vetskapen om montern är något låg eller att informationen om registrering inte nått ut brett nog. Bland de som registrerat sig via Media Stands varierar antalet gånger mellan 2–10, vilket ger oss ett snitt på 6 gånger per respondent. Generella frågor om Kreativa Europas betydelse och påverkan på bolag/projekt Nedan följer en sammanfattning av de svar som respondenter gett på fyra övergripande frågor om varför de valt att delta i Kreativa Europa (t. ex via utbildning), vad stöden har betytt för både bolag, projekt och om det medfört ytterligare mervärde. Respondenter har fått värdera hur väl en mängd påståenden (skala 1–5) stämmer överens med deras egen uppfattning. Skalan går från 1: mycket liten roll/utsträckning, 2: ganska liten roll/utsträckning, 3: varken liten eller stor roll/utsträckning, 4: ganska stor roll/utsträckning, 5: mycket stor roll/utsträckning. Diagrammen visar det genomsnittliga värdet för varje påstående. 139/164