Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 LEE Film har fått stöd
från Kreativa Europa flera gånger, senast utvecklingsstöd till enskilt projekt för långfilmen Apstjärnan, som fick sin världspremiär på BUFF i våras. – Stöden har varit väldigt betydande kan jag säga, jätteviktiga. Eftersom uppstarten av en animerad långfilm är så otroligt dyr, innan man kommer till produktion, så är det så viktigt att kunna satsa på utvecklingen. Och utan pengarna från Kreativa Europa blir den satsningen väldigt riskabel, faktiskt. – Stödet går främst till att göra bakgrundsdesign och storyboard. Det är i den bästa av världar två personer, på heltid, i sex månader som jobbar med det. Med stödet kan vi lägga ordentligt med tid på storyboarden, för det är jättedyrt och det som säljer in projektet till finansiärer. Linda berättar att när man jobbar med animation så är det en grundförutsättning att samproducera med andra länder. – Min senaste film har en hög budget och de pengarna får man inte tag på enbart i Sverige, utan det kräver samproduktion. Men animationsvärlden är som tur är ganska liten och mitt mål är att bygga kontinuerliga samarbeten med andra studios som delar min syn och det har faktiskt gått jättebra med Apstjärnan. Det är bra att vi inom EU kan samarbeta och nätverka så bra, det gör världen mindre. LEE Film är ett litet bolag och stöden från Kreativa Europa har varit viktiga för bolagets överlevnad, berättar Linda. – Det har minskat den finansiella risken avsevärt. För mig är det en jätteinvestering om jag går in med 600 000 kronor – som motsvarar stödbeloppet – det är en stor ekonomisk risk för bolaget. Jag jobbar bara med ett projekt åt gången med inställningen att det ska färdigställas och stödet har gett mig möjligheten att faktiskt satsa de pengarna. Så det underlättar både risken och den kreativa processen – för filmen är ett levande dokument som hela tiden formas och förbättras – och utan stödet kommer vi bara en bit på vägen, kan man säga. 120/164