Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 Utvecklingsstöd I figur
13 nedan utläses hur respondenter som mottagit antingen utvecklingsstöd enskilt projekt, utvecklingsstöd slate eller utvecklingsstöd till dataspel har svarat angående slutförandefrekvens för stöttade projekt. 18 Bland de 23,5 procent som har svarat nej räknas också de projekt som fortfarande är i utveckling in. Respondenterna kan därför ännu inte redogöra för huruvida de kommer att slutföras. 100 80 60 40 23,5 20 0 Ja Figur 13. Slutfördes projektet/projekten? Procent. Bland respondenterna som mottagit slatestöd (där mellan 3–5 projekt ingår) har slutförandefrekvensen varierat mellan 33–92 procent vilket ger ett snitt på 61 procent. Det ger en genomsnittlig slutförandefrekvens som ligger cirka 15 procent under det för samtliga utvecklingsstöd. Men även här ska det påpekas att bland de 39 procent som inte slutförts finns projekt som fortfarande är i utveckling eller där produktionen har överlåtits till annat bolag. Från Kreativa Europas håll finns inget krav på att ett projekt som fått utvecklingsstöd måste slutföras. Syftet med samtliga utvecklingsstöd är att stötta utvecklingen av projekt och ge goda förutsättningar för att lyckas. Ett bolag som tvingas lägga ner utvecklingen av något stöttat projekt, blir inte återbetalningsskyldigt. Även detta är ett syfte med stödet – att bolag faktiskt ska kunna lägga ner vissa projekt utan att det medför en stor ekonomisk risk/förlust för bolaget. Det är dock glädjande att se den höga andelen projekt som faktiskt slutförts, i snitt hela 76,5 procent. Det visar på att både stödmottagaren och MEDIA i hög grad har gjort en god bedömning av kvalitativa och genomförbara projekt. Finansiering I nästa stycke presenteras enkätdata kring finansiering av projekt. De som tillfrågats om finansieringen av projekt är samtliga som kryssat i att de mottagit utvecklingsstöd (enskilt projekt, slate och dataspel) – eller stöd till europeiska tv-program. 19 För att motta utvecklingsstöd finns inget krav på bekräftad extern finansiering, utan bolaget kan själva stå för de motsvarande 50 procent av insatsen som krävs. Nej 76,5 18. Eftersom mottagare av stödet till utveckling av dataspel endast utgör 3,8 procent av respondenterna anser vi att det inte kan dras några slutsatser om stödets betydelse för slutförande av dessa projekt. 19. Eftersom mottagare av stödet till utveckling av dataspel endast utgör 3,8 procent av respondenterna anser vi att det inte kan dras några slutsatser om stödets betydelse för slutförande av dessa projekt. 134/164