Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 På frågan vilka böcker
som beställs mest svarar Christopher Natzén att det inte finns exakta siffror på detta, men det gäller ofta äldre faktaböcker. Tjänsten har blivit mycket populär. Sverige och Österrike ligger högt i användningen. Främsta orsakerna i Sverige är framför allt datorvana och KBs storlek. Personer söker sig inte till KB pga tjänsten, utan man hittar tjänsten och använder den när man ser den. Både resultat och effekter är för tidigt att säga något om. Projektet som helhet väntar med spänning på implementeringen av DSM-direktivet 7 juni 2021. Vår förhoppning är att med projektet som stöd på ett tidigt stadium konkret kunna arbeta med och utreda direktivets effekter, säger Christopher Natzén. Ájtte, svenskt fjäll- och samemuseum Ájttes utställning om tvångsförflyttningar av samer. @ Elina Nygård. Identity on the Line (I-ON) är ett samarbete mellan sex kulturhistoriska museer och två universitet i Europa som arbetar tillsammans för att utforska de långsiktiga konsekvenserna av olika migrationsprocesser som har ägt rum i Europa under de senaste 100 åren. Genom insamling och spridning av erfarenheter från tidigare migranter och deras ättlingar, placerade i faktiska historiska sammanhang, överförs erfarenheter av och kunskap om migration och identitet från tidigare till kommande generationer. Elina Nygård, enhetschef publik på Ájtte, svenskt fjäll- och samemuseum, berättar om regelbundna digitala arbetsmöten och hur arbetet ser ur. – Nu är vi mitt uppe i ett gemensamt utställningsprojekt där alla parter samarbetar. Sedan arbetar vi med en online-publikation av artiklar och ett digitalt skolmaterial. Fram till den här fasen har många arbetat med sina egna utställningar. Vi träffas oftare online både i gemensamma månadsmötet där alla parter deltar, men även i mindre arbetsgrupper. Ett par gånger per år har vi flerdagsmöten som ett alternativ till de fysiska träffarna som låg i ursprungsplanerna. Det är varit en utmaning att få samtal att flyta digitalt, så just det hade blivit bättre och mer spontant om vi hade kunnat träffats fysiskt. Då hade vi så klart lärt känna varandra bättre också. Vi har haft några digitala afterworks som ett försök att tillgodose just den delen. Sedan pågår en serie med digitala föreläsningar, den senaste om utställningsproduktion. Det var den åttonde i serien. Alla webbinarier kan ses i efterhand och ligger på projektwebben. Där ligger också en serie korta filmer som vi producerat på olika teman sedan projektet startade. Projektsidor finns även på Facebook, Instagram och Youtube. Elina berättar att arbetet är intensivt. 112/164