Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 program som föregick Kr
eativa Europa, Kulturprogrammet 2007–2013, hade 30 procent deltagit i, medan 35 procent inte visste om organisationen hade deltagit i det programmet. Upplevelse av samarbete De svarande har en positiv bild av hur samarbetet med de övriga deltagande organisationerna fungerade. Figur 1 visar att drygt 40 procent upplevde att samarbetet fungerade mycket bra och 53 procent angav att samarbetet fungerade ganska bra. Knappt 3 procent upplevde att samarbetet fungerade ganska dåligt respektive varken bra eller dåligt. Inga respondenter upplevde att samarbetet fungerade mycket dåligt. 100 80 60 40 20 0 Mycket dåligt Ganska dåligt 0,0 2,9 2,9 Varken bra eller dåligt Ganska bra Mycket bra Figur 1. Hur fungerar/fungerade samarbetet på ett övergripande plan med de övriga deltagande organisationerna? Procent. N=34. Av de svarande angav 43 procent att de hade samarbetat med någon av de inblandade aktörerna även efter projektets slut, medan 9 procent inte har gjort det. För 46 procent var projektet ännu inte avslutat och 3 procent visste inte om de hade fortsatt samarbetet. Nästan 9 av 10 aktörer angav att de i framtiden vill samarbeta med någon av deltagarna i EU-projekt eller annan form. Ingen aktör svarade nej på frågan medan 11 procent angav ”vet ej”. Anledningar till deltagandet Respondenterna fick i enkäten gradera hur stor roll olika aspekter spelade in för deras deltagande i Kreativa Europa. Utifrån skalan 1–5, där 1 avser mycket liten roll och 5 mycket stor roll, visar figur 2 medelvärden för de olika aspekterna. Figuren visar att olika former av nätverkande och partnerskap spelade den viktigaste rollen för att delta i Kreativa Europa. De två aspekter som får högst medelvärde är att utveckla nya nätverk/partnerskap (4,7) och att stärka befintliga nätverk/ partnerskap (4,5). Utöver nätverkandet fick även aspekterna möjligheter till utveckling i form av ny kunskap och färdigheter respektive arbetssätt, att få finansiering för projektet och att bredda organisationens utbud/programverksamhet över 4 i medelvärde. De aspekter som spelade minst roll var att få en möjlighet att skapa nya konstnärliga verk och att få en hävstång för annan nationell och internationell finansiering. 52,9 41,2 123/164