Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 Stöd till säljagenter D
elprogrammet MEDIA ger stöd till europeiska säljagenter som arbetar långsiktigt med försäljning av europeisk film. Stödbeloppet används genom återinvestering i europeisk film. Stödet kan sökas av europeiska säljagenter som varit agent för minst åtta nya europeiska filmer, varav minst en producerad i ett annat land än det egna. Agenten måste ha rättigheterna att sälja filmerna i minst tio av de länder som deltar i delprogrammet MEDIA. Agenten ska också ha sålt visningsrättigheterna till minst tre av filmerna till minst tre länder som deltar i Kreativa Europa MEDIA. Uppfyller säljagenten dessa krav genereras 20 000 euro i en fond. Ytterligare medel kan genereras via försäljning av europeiska biograftitlar och genom det automatiska biografdistributionsstödet inom delprogrammet MEDIA. Fonden realiseras av säljagenten genom en återinvestering av motsvarande belopp i köp av minimumgarantier för distribution eller marknadsföringskostnader för icke-nationella filmer. Stöd till marknadsföring online Kreativa Europa har som delmål att stötta marknadsföring och distribution av audiovisuella verk på plattformar utöver biografen samt stödja uppkomsten av nya affärs- och distributionsmodeller. Detta görs genom att stödja onlinetjänster med hög andel europeiskt innehåll, skapandet av europeiska paket av filmer för leverans till onlinetjänster och innovativa lanseringskampanjer av europeisk film. Stödet till onlinetjänster är uppdelat i följande tre stödtyper: Stöd till marknadsföring av etablerade VoD-tjänster Leverantörer av VOD-tjänster kan söka stöd för aktiviteter som syftar till att synliggöra, marknadsföra och på andra sätt utveckla publiken för europeisk film. Stöd till skapande av onlineförberedda filmpaket Stöd finns för att sätta samman och leverera paket av europeiska filmer till VOD-tjänster. Filmerna i paketet ska ha bevisad kommersiell potential. Stöd till innovativa strategier för distribution och marknadsföring av europeiska verk Detta stöd skall uppmuntra till utvecklingen av nya affärsmodeller, publikutvecklingsstrategier och verktyg som bidrar till distributionen och marknadsföringen av europeiska filmer. Transparens är nyckelfaktor och stödmottagare ska sträva efter att dela med sig av sina erfarenheter till branschen. Stöd till biografnätverk För att stimulera biografägare att visa mer europeisk film ges stöd till organisationer som i sin tur handlägger och beviljar bidrag till biografer. Stödet kan sökas av europeiska biografnätverk med minst 100 biografer i 20 länder. I dag förmedlas biografstödet av nätverket Europa Cinemas som är den enda sökande inom stödformen. Europa Cinemas grundades 1992 och har ett flertal finansiärer utöver Kreativa Europa. Europa Cinemas stödjer europeiska biografer med icke-nationell europeisk film på programmet och biografer som arbetar med europeisk film mot en ung publik. Ett syfte är också att underlätta samarbetet mellan de europeiska biografer som är med i nätverket. Olika typer av kompetensutveckling och aktiviteter ordnas också för medlemsbiograferna. Europa Cinema Awards delas årligen ut för Best Programming, Best Young Audience Activities och Best Entrepreneur. Europa Cinemas finns i 43 länder, 751 städer och omfattar 1 232 biografer. För att kunna delta i nätverket krävs att biografen visar en viss procentandel icke-nationell europeisk film och har en väl utvecklad verksamhet för en ung publik. Samarbete på europeisk nivå och varierad programsättning kan öka bidragets storlek. 9 9. https://www.europa-cinemas.org/en 18/164