Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 – För WG Film har stöde
t betytt en stabilitet och en styrka i bolaget. Tack vare de här pengarna har vi kunnat hålla i gång utvecklingen av våra projekt, de utvecklingspengar som MEDIA ger finns inte någon annan stans. Om vi inte har pengar till den viktiga utvecklingsdelen för projektet skulle allt lätt kunna stanna av, ett projekt som är lagt åt sidan kan vara svårt att ta upp igen. När tiden går hinner man börja tvivla på projektet och det kanske inte är aktuellt längre säger Margarete Jangård, producent på WG Film. Utvecklingsstödet har möjliggjort deltagande i olika marknader och festivaler runt om i Europa, resor där de har kunnat pitcha sina projekt för försäljning och finansering. Med mer internationell finansiering på plats för projektet har de kunnat söka MEDIA:s tv-stöd som kan användas till både produktion och sedan lansering av den färdiga filmen. De flesta av bolagets projekt har finansierats av internationella pengar, vilket också möjliggjort en distribution i ett flertal länder. – Stödet från MEDIA har varit jätteviktigt för oss och för att nå ut både nationellt och internationellt, förutom pengar är det också en kvalitetsstämpel som gör det lättare att söka andra stöd och få med fler finansiärer. © SVT & Anagram Sweden. Anagram Martin Persson kom in som delägare i Anagram runt 2005 när bolaget nyligen startat. Innan dess jobbade han som VD och producent på bolaget Tre Vänner. – I dag är jag en blandning av producent, exekutiv producent och utvecklingsansvarig på film och tv-serier. Redan under tiden på Tre Vänner beviljades de stöd och han har på så sätt alltid haft med sig MEDIA-tänket i sitt arbete. Stöden från Kreativa Europa har inneburit en större säkerhet för projekten och bolaget. – Det gör att man kan lägga mer tid på utveckling och det är ju kärnan i vår verksamhet. Vi har vågat satsa på vildare idéer och det har stärkt vår egen ställning då vi inte behövt låna pengar. Att vi både vågat och faktiskt kunnat göra det vi ville. – Ett tydligt exempel är vår senaste serie Tunna Blå Linjen. En viktig del i utvecklingen var att göra 117/164