Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 Figur 9 illustrerar res
ultaten utifrån andelen svar och tydliggör det mervärde som deltagandet i Kreativa Europa gett avseende en ökad kunskap om projektledarskap och strategiskt arbete. Enligt figuren anger ingen av respondenterna att deltagandet i mycket eller ganska liten utsträckning bidragit till ett mervärde vad gäller att få ökad kunskap om projektledarskap och strategiskt arbete. Samtidigt anger ungefär en tredjedel att deltagandet i mycket stor utsträckning bidragit till ökad kunskap inom projektledarskap och strategiarbete. Ökad kunskap om projektledarskap och strategiskt arbete Ökad kunskap om administrativa frågor Utveckling av organisationens strategiska arbete Ökad kunskap om den kulturella näringen/sektorn 0 20 40 60 Mycket liten utsträckning 80 100 Ganska liten utsträckning Varken liten eller stor utsträckning Ganska stor utsträckning Mycket stor utsträckning Figur 9. I vilken utsträckning har er medverkan i Kreativa Europa bidragit till ett mervärde när det gäller följande? Andelar för respektive svarsalternativ. Procent. N=34. Sammantaget visar resultaten att respondenterna upplever att de största mervärdena av att medverka i Kreativa Europa rör områden som samverkan och nätverkande/partnerskap, ny kunskap/nya arbetssätt samt ökad kunskap om projektledarskap och strategiskt arbete. De aspekter som i minst utsträckning renderade mervärden rör möjligheter att nå ut till särskilda målgrupper, som barn och unga och personer med funktionsnedsättning, samt finansieringsfrågor. Intresse av framtida medverkan Kreativa Europa I stort sett samtliga respondenter (97 procent) svarar att de är intresserade av att medverka i fler projekt finansierade genom Kreativa Europa. Endast 3 procent (1 respondent) svarar nej. Som anledning till att respondenten inte är intresserad av att delta i fler Kreativa Europa-projekt nämns att det krävs mycket byråkratiskt arbete i form av dokument, registrering och planering och redovisning för en förhållandevis liten summa pengar. Respondenten upplever också en överhängande oro att man ska ”göra fel” kring exempelvis budgetering, utbetalningar och fakturor. Respondenternas erfarenheter i öppna svar Respondenterna fick kortfattat beskriva sina erfarenheter av att delta i Kreativa Europa. Följande teman framkom i de öppna svaren: Väl fungerande samarbeten Totalt 94 procent av respondenterna har svarat ganska eller mycket bra på frågan hur de tycker att 128/164