Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 • Majoriteten av stödmo
ttagarna är aktiebolag (78,4 procent). I övrigt flest ideella föreningar (11,8 procent) och enskilda firmor (5,9 procent). • Majoriteten av stödmottagarna är baserade i Stockholm (73 procent). Resten fördelade över Göteborg, Malmö och Lund. • Majoriteten av stödmottagarna är små bolag med mellan 1–5 anställda (55,8 procent). Näst vanligast är 6–10 anställda (19,2 procent). Endast 5,8 procent av stödmottagarna är över 100 anställda. • Majoriteten av respondenterna har mottagit ett eller flera olika typer av producentstöd (stöd till enskilt projekt (46,2 procent), stöd till slate (23,1 procent), stöd till europeiska tv-program (17,3 procent). Respondenter fick också uppskatta mängden tid de lagt ner på en ansökan i genomsnitt och då framkom följande: 100 80 60 40 29,4 20 9,8 0 0-20 timmar 21-40 timmar 41-60 timmar 61-80 timmar 81-100 timmar 101-120 timmar 121-140 timmar 141-160 timmar Över 160 timmar Figur 10. Hur lång tid tog uppskattningsvis skrivandet av ansökan? Procent. Generell data Nedan går att utläsa vilka stöd som är vanligast bland respondenterna (figur 11). Eftersom inte samtliga tillfrågade bolag har svarat, har kompletterande externa uppgifter infogats där samtliga fördelade stöd mellan 2014–2020 redovisas (figur 12). Detta för att visa på den goda överensstämmelsen mellan respondentdata och komplett data. Att den kompletterande datan sticker ut när det kommer till de två biografdistributionsstöden beror på att de där står redovisade med samtliga projekt (alltså filmer) som de fått stöd för. En distributör har alltså fått flera stöd samma år för ett antal olika filmer. I enkäten har endast den svarande distributören kryssat för att de mottagit den typen av stöd – inte för hur många filmer. På grund av detta anses enkätsvaren vara representativa för samtliga stödmottagare under perioden. Observera att stöd till festivalnätverk i figur 12 är ett nytt stöd och därför inte funnits med som alternativ i enkäten. 17,6 13,7 15,7 3,9 3,9 3,9 2,0 132/164