Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 Som nämnts tidigare ang
ående kraven för att motta stöd till europeiska tv-program, återspeglas även det i diagrammet genom de höga siffrorna för andel finansiering från svenska och europeiska TV- och/eller VOD-kanaler. I diagrammet visas också utländsk finansiering (41,7 procent) och respondenterna har uppgett att per projekt varierar den utländska finansieringen med allt ifrån 5–60 procent – vilket ger ett snitt på cirka 28 procent utländsk finansiering per projekt. Samproduktioner Att samproducera är en viktig del när det kommer till utveckling och produktion av högkvalitativa audiovisuella verk. Det är även ett uttalat mål och syfte med programmet Kreativa Europa – att stärka det europeiska samarbetet, utöka utbytet av kunskap och idéer och öka möjligheter för audiovisuella verk att resa utanför det egna (produktionens) landets gränser. Att samproduktioner reser bättre än nationella verk är välkänt och det är också ett väletablerat sätt för många oberoende europeiska producenter att arbeta på.20 Även i svaren från respondenter bekräftas detta då hela 90,6 procent svarat att de samproducerat sina verk. De vanligaste länderna att samproducera med är enligt enkäten Norge (17 procent), Danmark (16 procent), Tyskland (13 procent) och Finland (12 procent). Utöver dessa finns ytterligare 18 länder representerade bland svaren (se figur 15). 10 12 14 16 0 2 4 6 8 15 14 12 11 6 6 5 3 3 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Figur 15. Länder svenska bolag samproducerat med för sina MEDIA-stöttade projekt. Internationella framgångar På frågan om stödet har hjälpt projektet att nå ut internationellt svarar hela 97,2 procent av respondenterna ja – vilket väl följer syftet för MEDIA:s stöd (figur 16). Som nämndes i tidigare avsnitt siktar Kreativa Europa på att stärka konkurrenskraften för europeiska audiovisuella verk och öka möjligheterna för verken att resa utanför det egna landet – något som den höga andelen samproduktioner har hjälpt till med. I respondenternas svar på frågan hur stödet hjälpt dem nå ut internationellt bekräftas detta då flera pekar på vikten av samproduktioner för den internationella framgången hos projektet. 20. https://rm.coe.int/iris-plus-2018-3-the-legal-framework-for-international-coproductions/168090369b 136/164 Tyskland Danmark Norge Storbritannien Nederländerna Frankrike Finland Spanien Sydafrika Belgien Kroatien Italien Kanada Island Japan Benelux Irland Schweiz Tjeckien Ungern Chile Polen