Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 Europas kulturella och
språkliga mångfald Hållbar tillväxt Er konkurrenskraft Er förmåga att verka transnationellt och internationellt Ökad tillgänglighet (spridning av projektet) Nya affärs-och ledningsmodeller Publikutveckling Innovation 0 1 2 3 4 5 Figur 22. Håller du med om att projektet/stödet bidrog till? Medelvärde utifrån skalan 1–5 där 1=mycket liten utsträckning och 5=mycket stor utsträckning. Avslutande ord om ansökningsprocessen och Kreativa Europa Desk MEDIA Som en avslutande del av enkäten ombads respondenter dela med sig av erfarenheter och råd inför en ansökan. De fick också lämna tankar och reflektioner kring vad de önskar sig från det nationella kontaktkontoret – Kreativa Europa Desk MEDIA. De flesta respondenterna tog upp tidsaspekten – börja med en ansökan i god tid och lägg ner tillräckligt med tid på den. Detta stärks även i svaren på frågan om hur många timmar sökande i genomsnitt lägger på en ansökan (fig.1) då majoriteten av respondenterna la mellan 41–60 timmar (29,4 procent av respondenterna). Respondenter nämner också vikten av att söka med projekt med tydlig internationell potential och kunna bedöma styrkor och svagheter hos projektet på ett adekvat sätt. En stor del av respondenterna nämner också kontaktkontoret som en viktig hjälp för att klara av en ansökan. Där har stödsökande möjlighet att ställa frågor, hitta partners/nätverk/samproducenter, hitta rätt bland dokument och riktlinjer samt få genomläsningar av texter och ansökan innan de skickas in. Respondenterna uttrycker en tacksamhet för att kontaktkontoret finns då kommentarerna är mycket positiva. Det som genomgående framkommer är att desken vägleder sökande på ett tillfredsställande sätt, anordnar viktiga informationsträffar och utbildningar samt finns behjälpliga under hela stödprocessen. När respondenter ombetts svara på vad de önskar sig mer av framkommer främst en önskan om ytterligare träffar och utbildningar för kompentensutveckling. Respondenterna vill även få bättre insikt i hur Kreativa Europa fungerar för att på så sätt öka möjligheterna till framtida stöd. Jämförande sammanfattning Vid en jämförelse av de frågor som ställdes i de båda enkäterna riktade till deltagare i Kreativa Europa Kultur respektive MEDIA angående olika betydelser och upplevda mervärden av att delta i Kreativa Europa kan vi konstatera följande: • För aktörer i båda undersökningarna spelar möjligheten att få ekonomiskt stöd en viktig roll, men resultaten visar att denna aspekt är särskilt viktig för de aktörer som deltagit i Kreativa Europa MEDIA. 142/164