Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 Processen att välja stä
der startar på nationell nivå sex år innan beslut fattas. Urvalsprocessen involverar en oberoende expertpanel inom kulturområdet som bedömer ansökningarna och tar fram en kortlista med städer. Expertpanelen rekommenderar sedan utifrån ansökningarna en stad från respektive aktuellt land för titeln. Städerna väljs inte endast på grundval utifrån vad de gör i nuläget, utan till stor del utifrån vad de planerar att göra i framtiden. Städerna ska inför ansökan utarbeta ett kulturprogram som måste ha ett europeiskt inslag, involvera allmänheten, ha europeisk attraktionskraft och passa in i stadens långsiktiga utveckling. Europeiska kommissionen publicerar varje år en utvärdering av föregående års europeiska kulturhuvudstäder. De två europeiska kulturhuvudstäderna mottar Melina Mercouri Prize om 1,5 miljoner euro vardera. Priset finansieras genom Kreativa Europa. De städer som väljs att vara europeiska kulturhuvudstäder utnämns fyra år i förväg. Dessa städer var Europesiska kulturhuvudstäder programperioden 2014–2020: • 2014: Umeå (Sverige) och Riga (Lettland) • 2015: Mons (Belgien) och Plzen (Tjeckien) • 2016: San Sebastian (Spanien) och Wroclaz (Polen) • 2017: Aarhus (Danmark) och Paphos (Cypern) • 2018: Valetta (Malta) och Leeuwarden (Nederländerna) • 2019: Plovdiv (Bulgarien) och Matera (Italien) • 2020: Rijeka (Kroatien) och Galway (Irland). På grund av Covid-19 pandemin fick Rijeka och Galway förlängt mandat till att inkludera även år 2021. Delprogrammet MEDIA Delprogrammet MEDIA har liksom delprogrammet Kultur särskilda prioriteringar. Följande ska prioriteras för att stärka den europeiska audiovisuella sektorns förmåga att verka transnationellt. Underlätta för yrkesverksamma inom den audiovisuella sektorn att förvärva och förbättra färdigheter och kompetens, liksom utvecklingen av nätverk, inbegripet användning av digital teknik för att säkerställa anpassningen till utvecklingen på marknaden, testande av nya tillvägagångssätt för publikutveckling och nya affärsmodeller. Delprogrammet MEDIA ska: • Öka kapaciteten hos audiovisuella bolag att utveckla europeiska audiovisuella verk som har potential att cirkulera i och utanför unionen och underlätta europeisk och internationell samproduktion, bland annat med tv-bolag. • Uppmuntra till utbyten mellan audiovisuella bolag genom att underlätta tillträdet till unionsmarknaderna och de internationella marknaderna och ge aktörerna verktyg att öka synligheten för deras projekt. • Stödja biografdistribution genom transnationell marknadsföring, varumärkesutveckling, distribution och visning av audiovisuella verk. • Främja transnationell marknadsföring, varumärkesutveckling och distribution av audiovisuella verk på även andra plattformar än biografer. • Stödja publikutveckling som ett sätt att främja intresset för och förbättra tillgången till europeiska audiovisuella verk, särskilt via marknadsföring, evenemang, filmkunnighet och festivaler. • Främja nya distributionssätt för att möjliggöra framväxt av nya affärsmodeller. 15/164