Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
014–2020 1
Kreativa Europa 2014–2020 100 80 70 65 60 60 50 4
0 30 20 0 0 Distributör 1 Distributör 2 Distributör 3 Distributör 4 Distributör 5 Minimum Guarantee Samproduktion Figur 17. Hur har stödet återinvesterats? Procent. Distribution selektiv För att kunna söka det selektiva stödet behöver minst sju distributörer från olika medlemsländer gå ihop i en så kallad gruppering och ansöka om täckning av kostnaderna för biograflansering av en och samma icke-nationella film. En säljagent agerar koordinator för ansökan. Vid beviljade mottar koordinatorn hela stödsumman och fördelar i sin tur ut den till distributörerna i gruppen. Svenska distributörer har i snitt deltagit i 3–4 grupperingar om året. Respondenterna har svarat från 10 till 26 under sjuårsperioden. Konkurrensen om stödet är hård och trots att det endast behövs sju distributörer för att forma en gruppering för en film är det sällan en sådan består av mindre än 20 distributörer, ju fler distributörer desto större chans att motta stöd. På frågan om vilket land distributörerna har köpt in flest filmer från har samtliga svarat Frankrike. För 83,3 procent av de svarande har distributionsstöden inneburit att de har kunnat köpa in fler europeiska filmer än de annars hade kunnat göra och dessa filmer utgör mellan 20–40 procent av deras totala utbud. Festivaler och marknader Festivalstödet kan sökas av festivaler med ett program som innehåller minst 70 procent europeisk film eller minst 100 långfilmer (eller 400 kortfilmer) från 15 eller fler MEDIA-länder. Av dessa filmer ska minst 50 procent vara icke-nationella. Sedan år 2020 finns även ett stöd för festivaler som ingår i ett nätverk. Stöd till marknadsaktiviteter går ut på att förenkla och stimulera produktion, marknadsföring och spridning av europeiska audiovisuella verk vid marknader och festivaler inom och utanför Europa. Stödet ska även främja deltagande i marknader och festivaler för europeiskt branschfolk. Samtliga nuvarande och fleråriga stödmottagare har besvarat enkäten och datan för dessa är därför representativ. Festivalerna och marknaderna tar varje år emot utländska gäster från 30–35 länder. De är alla överens om att möjligheten att utöka utbudet för festivalen har stärkts tack vare stödet. För marknaderna har det haft betydelse för att kunna arbeta med kontinuitet, nå ut till fler deltagare från fler länder, utveckla programinnehåll och för festivalerna har det gett en ekonomisk möjlighet att arbeta mer kvalitativt med urval och programläggning. Och att därmed inkludera fler filmer, bjuda in fler kreatörer, gäster och föreläsare. P&A 0 0 0 0 50 50 50 0 35 138/164