Arrangörer 1
Arrangörer givning till arrangörerna. De har dock
sett att denna kunskap varierar mellan kommunerna och lyfter en oro över hur skör den kommunala organiseringen av konst- och kulturfrågor kan vara – inte minst i de mindre kommunerna. MAIS exemplifierar att kommuner ibland förlitar sig på Kulturrådets beslut i sin bidragsfördelning. De har sett exempel på hur en kommun baserat sitt bidragsbeslut på om en arrangör fått bidrag från Kulturrådet eller inte. Att det statliga bidraget kan ses som ett tecken på professionalitet i arrangörens verksamhet ser de inte som kontroversiellt, men de menar att ett sådant handhavande kan bli oerhört olyckligt – bland annat eftersom det är en hård konkurrens i den statliga bidragsgivningen i förhållande till de medel som fördelas, där alla verksamheter som kan vara kulturpolitiskt relevanta kan inte prioriteras. Förutom bidrag har kommunerna andra former av indirekta stöd till arrangörsledet. Ett vanligt exempel är någon form av lokalsubvention, till exempel att kommunen själv driver en lokal som erbjuds till subventionerat pris eller att kommunen ger stöd till någon aktör för att tillhandahålla kulturlokaler till subventionerat pris. Lösningarna för detta kan se olika ut och de varierar mellan kommuner, och ibland verkar dessa subventioner bakas in i bidraget till enskilda arrangörer. MAIS lyfter exempel på hur en kommun har villkorat en del av arrangörens bidrag till att arrangören ska verka och betala hyra i en kommunal lokal. Det gör att bidraget till arrangören verkar vara relativt högt, men bidraget går till stor del till att betala den kommunala lokalens hyra och om arrangören väljer annan lokal får de sänkt bidrag. MAIS förespråkar i stället att lokalsubventioner sker på mer frivillig basis, där subventionen till lokalen går en annan väg. De konstaterar att kommunernas ambition att erbjuda ändamålsenliga lokaler och teknikstöd varierar mellan till exempel idrottsområdet och kulturområdet. Regionala bidrag och subventioner Även inom regionernas bidragsgivning möter arrangörsledet stora variationer mellan olika län. I en del län, vilket bland annat konstaterades i intervjuer med arrangörer inom litteraturområdet, riktar sig den regionala bidragsgivningen till insatser som stärker tillgång i delar av län där det finns ett mindre utbud. I andra län, vilket bland annat MAIS konstaterar, finns nästan inga möjligheter att söka bidrag för lokala arrangörer. Även Folkets Hus och Parker ser en stor variation mellan länen och hur regionernas insatser utformats. Regionerna tar ett stort ansvar för kulturlivets infrastruktur genom de regionala kulturverksamheterna. Inom ramen för denna verksamhet finns bland annat en del uppdrag som innefattar att erbjuda stöd och subventioner till arrangörer inom civilsamhället. Vanligt förekommande insatser är subventionerat kulturutbud samt visst stöd i samordning och kompetensutveckling. Detta ser också olika ut mellan länen och mellan olika konstområden. Ett utbrett stöd för lokala arrangörsföreningar finns inom teaterområdet, där de flesta län har en konsulent (ibland med annan titel) som har ett uppdrag att främja lokala arrangerande föreningar. Musikområdet är ett annat exempel på ett område där det i många län finns ett utbrett samarbete mellan lokala arrangörer och regionala institutioner. Ibland kan det handla om olika typer av arrangörsstöd, och ibland handlar det om att regionmusiken erbjuder ett subventionerat utbud av konserter som lokala arrangörsföreningar kan köpa. MAIS ser både fördelar och utmaningar kopplat till subventionerade utbud av konserter. Arrangörerna utvecklar ibland en verksamhet som bara gör sig möjlig genom de offentliga subventionerade konsertprogrammen. Det möjliggör ett kvalitativt utbud för en förening med liten ekonomi. En arrangör som vill bredda utbudet utanför de subventionerade strukturerna har dock svårare att göra det med samma ekonomiska ram. Om det fria kulturlivet och det fria arrangörsledet ska kunna verka och bidra med konstnärlig förnyelse och breddad repertoar utanför de offentligt subventione48/72