Arrangörer 1
Arrangörer leda till stora strukturella förändrin
gar av arrangörsledet och kulturlivet i stort. Om engagemangen minskar kommer förmodligen tillgängligheten till professionell kultur att minska, särskilt i landsbygdskommuner, om inte annan organisering eller distribution av kultur ersätter dagens strukturer. Förändrat kulturpolitiskt engagemang Stora delar av arrangörsledet är beroende av det offentligas organisering av bidrag och andra stödstrukturer. Om stat, region eller kommun fattar beslut som innebär stora förändringar av anslag, bidragsnivåer eller inriktning kommer det att få konsekvenser för arrangörernas organisering. Vi bedömer att förändringar av de offentliga bidragen till arrangörer, generellt och inom alla kommuntyper, påverkar vilken variation och mångfald av konstnärliga uttryck som blir tillgängliga. De offentliga bidragen påverkar också särskilt förutsättningarna för all tillgänglighet till kultur där inte offentliga institutioner eller marknaden är lika utbredd, vilket vi ser i landsbygdskommuner. En stor del av de arrangörer som är verksamma i civilsamhället (vilket vi bedömer är den största gruppen arrangörer) är i hög grad beroende av bidragen från kommunerna för att kunna verka. Om vi går mot en tid med sämre ekonomiska förutsättningar för kommunerna, eller om kommunerna i ökad grad satsar olika på kulturområdet, kommer det att leda till allt större skillnader i tillgången till kultur beroende på bostadsort. Behov av att utveckla Kulturrådets bidragsgivning Vi har genom uppdraget fått en fördjupad bild av vad som fungerar bra respektive mindre bra med den offentliga bidragsgivningen. En generell fråga som lyfts inom samtliga konstområden är behovet av ökad långsiktighet och förutsägbarhet för de offentliga bidragen. En annan sak som flera påpekar är vikten av att bidragen inte ska verka styrande för arrangörernas verksamhet, till exempel att bidragens inriktning eller villkor inte ska styra vad arrangören ska presentera för typ av innehåll eller vilken målgrupp de ska arbeta gentemot. Myndigheten för kulturanalys har vid tidpunkten för skrivandet av denna rapport ett pågående arbete med att se över den kulturpolitiska styrningens effekter på den konstnärliga friheten. Resultatet av deras översyn bör beaktas i utvecklingen av bidragsgivningen. Omstrukturera bidrag till arrangörer i det fria kulturlivet Vi kan konstatera att arrangörsledet i hög grad formerat sig utifrån olika konstområden – så även de nationella kulturpolitiska insatsernas utformning. Samtidigt ser vi i vår kartläggning av arrangörernas förutsättningar att de utmaningar som finns sällan är avgränsade till ett konstområde. Vi bedömer att det finns skäl att utveckla arbetet vid Kulturrådet så att detta i ökad grad inriktar sig på strukturella utmaningar som relaterar till arrangörsledets förutsättningar, oavsett konstområde. Det handlar bland annat om arrangörers förutsättningar att verka på olika platser, deras roll för kulturens tillgänglighet samt deras roll som uppdragsgivare till ett stort antal konstnärer. Kulturrådet har påbörjat ett arbete med att se över både bidragsgivning och uppföljning av bidrag, och vi menar att tre centrala delar är kopplade till bidragen till arrangörsledet. Det handlar om statens roll för stöd till lokala arrangörsverksamheter, förbättrad samordning av bidragens utformning och utlysning samt en enhetlig uppföljning för arrangörer med statliga bidrag. Statens roll för stöd till lokala arrangörverksamheter Det finns behov av att se över och formulera tydliga och generella utgångspunkter för statens bidragsgivning till arrangörsledet i det fria kulturlivet. Vår bedömning är att dessa utgångspunkter 66/72