Arrangörer 1
Arrangörer Olika arrangörer av litterära eveneman
g menar att Författarförbundets rekommendationer om minimiarvoden gällande framträdanden vid möten, konferenser, på bibliotek och dylikt arrangemang är tydliga. Precis som för övriga konstområden kan dock ersättningsfrågor bli komplicerade vid interdisciplinära evenemang där till exempel gästcuratorer är anlitade eller där författaren också är artist. I vissa fall sluts dessutom avtal med förlag, till exempel vid släpp av nya böcker. I de fallen är det svårt för de litterära arrangörerna att följa hur ersättningen till den medverkande författaren faller ut. De litterära arrangörerna lyfter även att det är svårt att värdera det egna arbetet som arrangör: ”Vi tar det som blir över.” På musikområdet finns en riksminimitariff som Musikerförbundet tagit fram och som anger den lägsta acceptabla ersättningsnivån på gager och andra ersättningar för frilansande musiker, artister och övriga verksamma på området när de fakturerar eller deltar i ett engagemang hos arrangörer utan kollektivavtal. Merparten av arrangörerna på musikområdet ingår också någon form av dokumenterat avtal med medverkande konstnärer, men Svensk Live menar att förutsägbarheten i verksamheterna och kunskapen om ersättningar kan behöva förbättras för att utveckla skrivna avtal som färdigställs tidigare inför ett engagemang. MAIS påtalar att det kan vara svårt att följa ersättningarna till enskilda musiker som är medlemmar i en grupp, eftersom arrangören ofta faktureras kostnader från en enskild näringsidkare med f-skatt i form av en medlem i gruppen eller en juridisk person inom vilken gruppen är verksam. Det blir därmed denna part som har ett arbets- eller uppdragsgivaransvar för de övriga musikerna i gruppen. På scenkonstområdet träffar Svensk Scenkonst och förbundet Scen & Film kollektivavtal för anställda i offentligt finansierade teaterinstitutioner samt privatteatrar, och Teatercentrum och Scen & Film träffar kollektivavtal för fria professionella teatrar. Motsvarande avtal för fria dansgrupper och scenografer träffas av Danscentrum och Scen & Film. Scen & Film träffar även avtal för konstnärlig personal och teampersonal inom film, tv och radio. Vid våra intervjuer framhöll bland annat Dansnät Sverige vikten av producentledets kunskap gällande ersättning till de medverkande konstnärerna; arrangörerna arbetar i flera fall med ett subventionerat utbud från producenter, vilket gör att det kan vara svårt för arrangörerna att förstå vilka ersättningsnivåer som gäller. På filmområdet har det utvecklats en branschpraxis för att säkerställa upphovsmäns och filmägares rätt till ersättning vid visning av deras filmer och program med en indelning i olika rättighetsområden: biografvisning, offentlig visning, institutionell visning, privat visning och specialvisning. Filmer eller visningsrättigheter ska lösas med den producent eller distributör som äger rättigheterna. De lokalhållande organisationerna Folkets Hus och Parker, Bygdegårdarnas riksförbund och Våra Gårdar lyfter att det finns ett tydligt ramverk för kommersiella visningar för en allmän publik men menar att det är lite mer otydligt för med enskilda visningar, där villkoren varierar mellan olika distributörer. Biografer är vanligtvis inte uppdragsgivare till enskilda konstnärer. Enligt Riksföreningen Biograferna skulle fler vilja koppla på arrangemang i samband med filmvisningarna men det finns inte alltid möjlighet att avsätta tid och resurser för det. När filmskaparna ändå kommer ut till biograferna för samtal ersätts de i vissa fall, men respondenterna menar att det i många fall tas som en del av filmskaparnas marknadsföringsbudget, vilket gör att det är svårt att följa ersättningarna. Lokaler och teknik Omfattningen av lokaler för kulturverksamhet i landet I Myndigheten för kulturanalys rapport Kulturens geografi framträder en bild över vilka strukturer som står för kulturens spridning runt om i landet. Rapporten ger också en bild över vilka kulturloka53/72